onsdag 23 januari 2013

Alexandra+TABATA= Sant



Första gången jag testade TABATA-träning var på en innergård i Klippan. Jag var på ett internat på MiL-gårdarna och vi hade en timma fritid innan middagen. Jag tänkte nog - en stund på rummet och sen ett glas vin. Lisa sa - vi kör lite träning, det tar bara 12 minuter.

12 minuter! Toppen för en latmask som mig. Jag är med. Hur svårt kan det va?

12 minuter nära döden.

20 sekunder benböj, 10 sekunder vila. 20 sekunder benböj, 10 sekunder vila. upprepa 8 varv. En tabatasession är alltså 4 minuter lång. Sen - situps - hela vägen - axlar mot knän - 20 sekunder situps, 10 vila. 20 sekunder situps, 10 sekunder vila. Upprepa 8 varv. Sen 20 sekunder upphopp, 10 sekunder vila, 20 sekunder upphopp, 10 sekunder vila. Upprepa 8 varv. Nu har du klarat 12 minuter nära döden och är in heaven. Grattis. Om du har energi kvar, så kan du självklart lägga till hur många Tabatas som du önskar.

Då, på en innergård i Klippan höll jag på att krivera, gå av på mitten. Lite visste jag då om hur intervallträning i korta sessioner, med snabb vila är galet roligt men galet jobbigt. Jag minns att efter 12 minuters träning - fick jag gå upp mitt i natten och ta en Ipren, eftersom kroppen skrek efter träningen (kan vara så att det också säger något om mitt dåvarande allmäntillstånd..hur som helst.).

Om du vill veta mer, så finns det massor av bra sidor på nätet om Tabata, men bäst är den här steg-för-steg-guiden till Tabata-träning. Här kan du också ladda ner en app som hjälper dig hålla reda på tiden. Kika gärna mer - och testa - det är superkul!

Här kommer mitt favvotabatapass:

Situps (gå hela vägen, låt axlarna ta i knäna) 8 varv
Benböj 8 varv
Plankan 8 varv
Medicinbolls-slam 8 varv

Varför heter det Tabata? Tabata är funktionsträningen som har fått sitt namn efterIzumi Tabata, en japansk vetenskapsman, som genom studier kom fram till att 25minuter högintensiv träning gav ett bättre resultat än 60 minuters träning påmedelnivå.

Så. Summan av kardemumman. Nu behöver vi inte ens leta efter en timma fri tid för att hinna träna. Det räcker med 12 minuter. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar