onsdag 9 januari 2013

Analysera mera

I alla år har jag varit helt besatt av kilon. Rädd för vågen förstås och besatt av ett kilo hit eller ett kilo dit. Vetat allt som finns att veta om vikt och mat. Men alltid varit rädd att väga mig.

Så här har en årscykel med mig och min våg sett ut: Jag har vågat mig upp på vågen runt jul och upptäckt att jag hade gått upp tre kilo. Ångesten har sen gjort att jag inte vågat mig upp igen förens framåt våren -  strax innan sommarsemestern. Då har jag självklart upptäckt att jag gått upp tre kilo ytterligare sen jul. Då har jag helt gett upp och frossat mig igenom hela sommaren för att i september - efter långa samtal med mig själv - kliva upp på vågen igen. Och ja. Två och ett halvt kilo till. Sommar, rose och grillsåser gör sitt. Byter batterier i vågen för säkerhets skull. Ingen skillnad. Har till och med burit in vågen i ett annat rum. Som om jordens dragningskraft skulle vara mindre i sovrummet. Ingen skillnad. Så. Då är det ju snart jul igen. Jag har gjort den här resan - upp och ner 15 eller 20 kilo ett antal gånger i mitt vuxna liv.

Det senaste året har jag inte vägt mig alls. Jag har mätt min vilopuls och jag har mätt min midja.

Men så. Har jag hittat en analysvåg. Köpte en idag på apoteket. 1495 kr. Om du skyndar dig dig så får du 10% rabatt och får vågen för 1300. För med en analysvåg kan du mäta det som verkligen spelar roll. Din kroppssammansättning. Här får du svart på vitt hur stor andel av din kropp som består av muskler och hur stor andel som består av fett. Analysvågen mäter hela kroppens vikt, fett, bukfettma, muskler, ämnesomsättning etc. Så om jag går upp ett kilo över jul spelar ju det ingen roll om det är ett kilo muskler. Men om det är ett kilo fett - då är det dags att ta action.

Det viktigaste av allt. Jag tänker inte sticka huvudet i sanden från jul, över våren, under sommaren  och hela hösten igen. Jag tänker analysera mera. För vågen ljuger aldrig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar