lördag 26 januari 2013

Fredagsmys och lördagsgodis

Lördagsgodis
Fredagsfys innan fredagsmys
I går hade jag lovat mig själv att vila från träningen. Torsdagens Mini Cindy (ni kommer ihåg?), hade verkligen tagit musten ur mig och jag var helt slut.

Vila. Om jag ska vara riktigt ärlig så är jag lite rädd för att vila från träningen. Förr har jag alltid varit rädd för att träna - och nu är jag rädd för att vila. När jag började min resa mot starkare kropp och bättre hälsa,  hoppade jag på en utmaning som handlade om att träna 60 minuter varje dag, i 30 dagar. Det var inte bra  - sa alla. Man måste vila. Jag kände detsamma. Kan detta verkligen vara nyttigt? Att träna varje dag? Exakt den frågan ställdes på forumet för utmaningen, Word of Shapes,  och svaret löd: Om du är motionär, och "vilar" 23 timmar varje dygn, mår du förmodligen inte illa av att röra på dig 1. Sådär ja. Så var den apan död.

När jag klarat mina 30 dagar är det främst mina ursäkter om att inte hinna som försvunnit. Att gå från 7 dagar i veckan till 5 är fantastiskt. Det finns ju hur mycket tid som helst över! Nu kommer vi till vilan trots allt. Jag gillar inte träningsfria dagar längre. Jag blir orolig, irriterad och får svårt att koncentrera mig. Jag vill direkt dämpa känslorna med socker (helst med cigg, men jag är ju äntligen fri från nikotin, så det går bort) eller pasta.

På en gång, när jag avstår träning så har jag svårare att komma iväg dagen efter. Det är som min vana att sitta i soffan och äta, är det hela min existens dras mot. Trots att jag vill allt annat än tillbaka dit.  Hittills har min vilja vunnit. Men jag är rädd. Så - nu har jag fått ett ( i raden) superbra råd från Lisa (Lisa är min vän/PTonline/Träningsängel. Vi ska prata mer om henne en annan gång.)
:Recovery pass (javisst! Ytterligare nyhet för en glad motionär :)).

Det är helt enkelt vilo/återhämtningspass på gymmet. Att åka till gymmet utan press, utan planer på att lämna med skakiga ben med svetten rinnande längs underarmarna. Att åka ändå. För att insupa stämningen av ett helt hav av målmedventan människor som är glada och känner sig som vinnare. Uppleva bra musik och väcka ögonen i ljuset. Mitt recovery-pass bestod i en 30 minuters-cirkel av

  • 1 minut cykel i lugnt tempo.
  • 10 situps på pilatesboll
  • 1 minut hopprep
Nu ska jag väl i ärlighetens namn säga att man får vara rätt vältränad för att kalla detta vila. I alla fall om man som mig menar soffa, chips och smågodis med vila en fredagskväll. Jag var svettig och varm, med lite puls och massa minnen av hopprepshoppning på skolgården. Jag var inte oberörd av träningen. Men det var kravlöst. Det var inga intervaller, det var en cirkel. Jag lämnade gymmet redo för fredagsmyys. Glad, lugn och tillfreds. Tack Lisa för tipset!

I dag var det premiäröppning på Gymgrossisten i Kristianstad. Jag åkte till träningen vid 10 (på lördagar tränar jag och min man J tillsammans, vår lilla dotter N tränar med Farmor och Farfar på familjegympa, Vår mellanson W tränar handboll och vår stora son A kommer till gymmet när vi andra lämnar.). Efter träningen åkte jag till nyöppningen med stora sonen och shoppade loss på whey proteinpulver med vanilla icecreamsmak och BCAA som är aminosyror för mer energi. Vi hittade också ketchup och barbequesås helt utan tillsatser och socker. Underbart! Vi stod 1 timma i kö. Jag hade ingen aning om,  och jag kunde aldrig drömma om, att det fanns ett så uppdämt behov av proteinpulver i en stad som denna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar