lördag 19 januari 2013

Kläderna gör träningen?

Favvoskorna
När jag började den här träningsresan tänkte jag att jag skulle göra det i rätt ordning för en gångs skull. Jag skulle med andra ord inte börja med att köpa flådiga kläder, dyrt träningskort och ny vattenflaska. Jag skulle börja med träningen.

Köpte mig ändå ett par knallrosa skor. Dyra som fysiken. Jag knöt på mig dem och gav mig ut i spåret. Jag var på G.

För ett år sedan, den 18 januari 2012 gav jag mig ut på min första joggingrunda. Jag gick i maklig takt och kände att steget till att börja jogga, var oändligt långt borta. Kunde jag verkligen springa? Jag fortsatte att stega på. Pulsen steg. Jag blev omsprungen av glad pensionär. Sen av småknubbig man i 45-årsåldern. Mitt mod steg. Kan de så kan väl jag? Om en stund. Här kommer pappa med barnvagn. Springandes.

När mitt varv nästan var slut -  3, 6 km gång, tänkte jag att jag kan i alla fall sprinta sista biten? Jag satte kroppen i joggning. Jag kände direkt, att det här är snudd på omöjligt. Jag tog sikte på en lyktstolpe och höll ut. Alla 200 meter. Jag hade blodsmak. De rosa skorna fick mig i alla fall att fortsätta ut i spåret. Stega, jogga, stega, jogga.

Ett år senare joggar jag en halvmil. I mina rosa skor. Och jag har flyttat in från spåret till gymmet. Till hantlar och skivstänger. Till kettlebells och musik. Jag har dessutom utökat min träningsgarderob med stadig BH, anti shake-byxor från Rönisch och ett par riktigt sköna träningströjor. Kläderna gör träningen.

Dagens pass i gymmet var jätte, jätteroligt. Axelpress med skivstång 20 kilo 10 repetitioner och 20 utfallsteg med 5 kilos viktplatta i famnen - fem varv. Det gör 100 utfallssteg och 50 axelpress. Efter det avslutade jag med en lördagsblandning av 50 rygglyft (i bänk), 50 tåhävningar och 50 situps.

Nu ser jag fram emot vad Lisa har planerat för nästa vecka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar