måndag 14 januari 2013

Matdagboken 2.0

Efter gårdagens härdsmälta har jag kommit igen starkt om jag får säga det själv. Jag har satt upp några nya mål för mig själv, jag har bestämt mig för att lägga i nästa växel. Det är inte viktigt vad vågen visar, men jag väger för mycket, och jag vill gå ner i vikt. Jag ska gå ner i vikt.

Min viktresa förtjänar nästan en egen blogg, men kort kan jag säga att jag var som barn, stor för min ålder. Lång, stora fötter, bröst tidigt, långa fingrar, långa ben. En flicka som är stor blir klumpig blir tjock. Jag tror inte jag var tjock. Jag var bara lång. Stor. Jag blev fet. Jag ser exakt samma sak hos min son som är 10 år idag. Men en pojke som är stor blir aldrig tjock. Han blir handbollsspelare.

Hur som helst. Min jakt på kalorier började där någonstans i 8-årsåldern. Och sen har det fortsatt. Jag har pendlat upp och ner i vikt fem eller sex gånger i mitt vuxna liv. Korta perioder har jag känt mig smal, men oftast har jag varit tjock. Jag har nog aldrig varit normalviktig. Inte på väldigt länge i alla fall. Saken är den att om du väger 25 kilo för mycket och går ner 15 så känner du dig smal. Men du väger fortfarande 10 kilo för mycket. Så. Mitt mål den här gången är att göra det en gång för alla. Och jag tänker inte nöja mig med att känna mig smal. Jag tänker bli smal.

Men jag är hemskt förvirrad. För jag vill inte ha en diet. Jag vill bara hitta normaltillstånd. Den här veckan ska jag därför börja skriva matdagbok. Inte skriva det som ser bra ut och ögonmåtta portionsstorlekarna. Nu ska allt - varje gram - mätas och vägas - innan det går in i munnen. Jag måste få koll på vad jag äter egentligen. Varför är jag tjock? Nu ska här analyseras.

Jag fick veckans pass av min Lisa igår, hon utmanar mig verkligen att gå utanför min comfort zone. Jag älskar nya saker, men när det kommer till träning vill jag helst att allt ska vara precis som det alltid varit. Jag vill veta exakt vad jag ska göra och hur många. Med Lisa som coach är det nytt varje dag, varje vecka. Jag får utmana mig själv. Jag tror hon vet det. Se nedan och testa gärna själv!


Pass 1
A1 Knäböj 10 reps med tempo (3 sek ner, 1 sek i botten, explodera upp, 1 sek i toppen). Tänk "ass to grass" - dvs rumpan så långt ner det bara går, den ska helst nudda benen! vila 30 sekunder sedan:A2 Stång-rodd 6 reps med tempo (3 sek ner, 1 sek i botten, explodera upp, 1 sek i toppen).   Använd en stång på ställning, häng under stången med raka armar och dra dig upp. Om det är för tungt så böj benen lite. Vila 1 minut.Upprepa 4 varv. Det blir alltså ett superset med knäböj och ringroddB. FLR (som plankan men med raka armar). Sätt klockan på 5 minuter, pausa varje gång du måste vila. Den totala tiden ska bli 5 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar