måndag 7 januari 2013

MONKEY MIND

Har du en apa på axeln? En som säger att det ALDRIG kommer att gå - att det är för svårt för dig -  för att du inte är snygg nog, smart nog, snabb nog. En apa som viskar att det är för kallt, för varmt, för mörkt?

Min apa är alltid tyst när det kommer till karriär och jobb. Inget kan stoppa mig då. Aldrig några tankar som försöker hindra mig. Närå. På jobbet hör jag mig själv säga: Inga problem - jag kan ta´t! Men när det kommer till träning. Oj, oj. Då är min apa ett riktigt proffs på ursäkter. Han kan alla trick i boken för att slippa komma till gymmet. Framförallt säger min apa att jag inte kan. -Det är för svårt. Du är för tung. För klumpig. Det går aldrig. Du måste träna innan du kan gå och träna. Och det går ju inte. Lägg av. DU KAN INTE.

Förra året gick jag en ledarskapsutbildning på MiLinstitutet. Sista dagen på vårt sista internat så tränade vi tekniker för att få tyst på sin apa. Och det var så enkelt. Man frågar bara apan en enkel fråga. När apan säger - Det går aldrig - så svarar man: Ok. Men om det skulle vara möjligt, hur skulle det se ut då? Då måste apan svara, för apan är, till skillnad från dig och mig, inte speciellt smart.

Jag skulle vilja träna ikväll. Men det går inte, för jag har ju ganska ont i armen. Man ska nog inte träna med ont i armen. Det går aldrig.

-Ok. Men om det vore möjligt, hur skulle det se ut då?

Jo, jag skulle kunna träna något där armen inte belastas. Jag skulle kunna träna mina ben.

Jag skulle vilja träna ikväll. Springa kanske? Men det är ganska mörkt ute. Det är lite för mörkt faktiskt. Tror inte man ska springa när det är så här mörkt. Det går inte. Det är för mörkt.

-Ok. Men om det vore möjligt, hur skulle det se ut då? Jo, jag kan springa i stan där det är ljust. Eller jag kan köra ner till gymmet och springa på löpbandet.

Monkey mind. Shut the fuck up.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar