torsdag 17 januari 2013

Periodisk fasta

Jag har ätit mellan perioder av fasta nu i ett par månader. Det är ingen snabbfix med periodisk fasta, men jag börjar känna av hur det fungerar och hur det påverkar mig. Och det är magiskt.

Du kan läsa massor om periodisk fasta på nätet - Till exempel här . Kort kan man säga att genom att låta sitt hela mat/ät-system vila, kan du utöka tidsperioden för när kroppen befinner sig i tillståndet energiförbrukning i förhållande till energilagring.

Jag fastar 16 timmar varje dygn (klara drycker och kaffe) och äter (lågkolhydrat kost) under 8 timmar. Enkelt uttryckt så utnyttjar jag nattens naturliga fasta, dricker en stor kopp kaffe, ett stort glas vatten samt fyller på med omega 3, zink/magnesium samt D-vitamin till frukost. Jag dricker grönt te hela förmiddagen och äter min första fasta föda på dygnet vid 12 00. Om jag ska träna efter jobbet tar jag en liten mellis vid 15. Oftast några mandlar och lite kvarg med kanel. Till kvällen blir det som lunchen ungefär:  en omelett, pannkaka på kokosmjöl och ägg, kycklingfilé eller en köttbit och sallad. Alltid med gott fett till. Majonäs, bea, kryddsmör, mandelsmör eller avocado. Om jag tränat tidigt och ätit middag tidigt får ett kvällsmål innan fastan träder i kraft plats. Oftast blir det en kopp te och lite kvarg med kanel, en bit mozarella eller annan ost.

Lördag och söndag tränar jag innan jag går ur fastan, jag åker, med andra ord till gymmet och tränar innan 12. Det är ingen träning på hela veckan där jag känner mig så stark och lätt.

När man lever efter periodisk fasta händer massa saker i kroppen. Jag har pluggat PF och diskuterat det massor, men framför allt övertygar mina upplevelser mig. Eftersom jag dessutom är en person som hela mitt liv tvingat i mig frukost,  så är periodisk fasta en befrielse.

Positiva hälsoeffekter som man kan märka av PF: Jag har framförallt känt av 2, 4 och 7.


1. Ökad förbränning utav lagrat fett
2. Bätte munhygien
3. Bättre immunförsvar
4. Lägre vilopuls
5. En ökad produktion utav tillväxthormoner
6. Bättre insulinkänslighet
7. Mindre eller inga blodsockersvängningar
8. Det finns även många studier som visar att "PF" kan förebygga Alzheimers vid hög ålder.

Så - mitt råd går med andra ord absolut tvärt emot allt du lärt dig. Skippa frukosten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar