torsdag 31 januari 2013

The easy way to fitness?

Råden haglar över oss.

Och de motsäger varandra. Mycket fett lite socker. Mycket socker inget fett. Hur fasiken ska man orientera sig i allt? Det är inte konstigt att man blir snurrig. Jag har bantat hela mitt liv. Klart jag blir nervös - fostrad som jag är i Viktväktarnas regi. Där löd devisen, frossa i pasta och knäckebröd. Men bred mackan med lättmargarin. Spring en mil och du vinner en tallrik makaroner till. Lika blint som jag trott att fett är farligt, lika säker har jag varit att flåsträning gör mig smal. När det enda jag blev var stressad och tjock.


Det är provocerande enkelt säger Lisa. Det finns inga genvägar. Så - håll till godo, här är goda råd gratis.


1. Träna tung styrketräning 3-4 ggr i vecka.
2. Stressa inte kroppen med massa spinning/löpning/kondition, eller annat flås.
3. Ät bra - inget socker, bra kolhydrater. Inga undantag – förstör inte balansen med en skumtomte. Det tar en veckas slit för att hitta tillbaka igen.
4. Sov. Massor! Minst 8 timmar per dygn, gärna mer.
5. Repeat

Jag har slutat att banta. Jag tänker aldrig mer banta i hela mitt liv. Jag tänker älska min kropp och mitt liv och jag tänker äta rent, gott och giftfritt. Socker är inte för mig, jag avstår det. Periodisk fasta och styrketräning är det bästa som hänt mig och min hälsa. Träning är för mig, jag tänker slita i gymet. Jag vill blir stark och snygg. 

Jag litar på Lisa eftersom jag redan känner hur det händer saker. Inte bara på vågen eller runt midjan. Jag sänker min vilopuls (-8 slag/minut sen 1/9), jag mår bra - på en ny nivå - inuti. Min hud är bättre, min andedräkt fräsch, mina naglar starkare. Jag sover gott. 
Jag vaknar pigg igen. 
Bara en sån sak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar