fredag 18 januari 2013

Veckans recept


Låt vardag bli fest!
Mat. Mn relation till mat är komplicerad. Men jag försöker. Försöker att äta för att det är gott med mat och trevligt med middag. Inte för att trösta mig, peppa mig eller aktivera en seg eftermiddag. Men det är svårt. Så många situationer som jag vill stresshantera med mat. Varför är det på det här viset? Varför är mat så krångligt? Och varför kanaliserar jag en massa ångest genom munnen? Varför lägger jag ångesten i min kropp? I min mat? Någon skrev på min facebooksida, att hon ville omformulera förhållandet till sin kropp. Vilket underbart uttryck. Det behöver jag göra också. Och jag är på god väg. 

Och så - veckans recept - alltid kolhydratminimerat, gott protein och rätt fett: 


Makrillswrapen:
2 portion:
4 ägg
4 msk kokosmjölk
Lite tomatpuré
Salt och peppar
250g Rökt makrill
4 msk majonäs
Sallad
Olivolja
Balsamvinäger
Salt och peppar
1. Vispa äggen och ha i kokosmjölk och tomatpuré.
2. Stek äggröran i en het panna med lite kokosfett eller smör så det blir som tunna stora pannkakor. Salta och peppra.
3. Lägg wrapsen på en tallrika, bred på majonäs och fördela den rökta makrillen på wrapsen.
4. Rulla ihop och servera med sallat toppad med olivolja, balsamvinäger, salt och peppar.
Smaklig spis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar