lördag 23 februari 2013

Bra dag idag!

Ibland är det bara för jobbigt med träningen. Vissa dagar är det tungt, flåsigt, och bara allmänt ont. Vissa dagar är träningen bara skön, smidig och urstark.

Förr kunde jag aldrig reda ut varför jag kände mig stark eller svag i träningen.

I dag (när jag är ute ur förnekelse-bubblan) har jag inga problem att se varför en dag är stark och en annan skakig. Maten förstås. Vad jag stoppat i mig i dag, i går och under förra veckan spelar så klart roll. Stärkelse och socker sitter som segt slem i kroppen flera dagar. Alkohol. Ett halvt glas vin funkar för mig på fredagskvällen. Dricker jag mer så känner jag det när jag tränar på lördagen, ibland är det värt det - oftast inte. Sömn. En dålig natt, en dålig veckas -  sömn gör all skillnad i världen. Jävlarannamma. Om jag bestämt mig för att inte ge upp, inte fuska och inte ta den enkla vägen, är jag alltid stolt som en tupp när jag lämnar gymet. För att jag gjorde mitt bästa och för att jag pressade mot max. Då känner jag mig som starkast. Det finns inga genvägar till en stark kropp.

Tänk att det var så svårt att fatta.

I dag hade jag en galet bra träning. En hel veckas bra sömn, fantastisk mat och nya kompressions-träningsbyxor gjorde all skillnad i världen (byxorna är Guds gåva till tjockisarna. Även smala personer sägs uppskatta träningsbyxor som sitter som ett smäck. HELT UNDERBART!!) Att jag dessutom är överlycklig för att min rygg håller, att jag haft en superbra vecka på jobbet, att vi skrattar mer hemma och mår bra allihop - gör såklart sitt till.

Och så är jag otroligt tacksam. Att jag mötte Lisa i mitt liv. Utan henne skulle allt detta inte vara möjligt. Känner mig starkare än någonsin. Både i kropp och själ.

Dagens pass:

  • Cykel och dynamnisk uppvärmning 15 minuter. 
  • OH-Squats med kvastskaft. Stanna i botten och gör 3 sots-pressar (pressa kvastskaftet ner bakom huvudet, upp över huvudet), upprepa 5 ggr kör 4 varv.
  • Utfallssteg 3 ggr 20 (10 på varje ben)
  • Armhävningar (jag är på G. Snart orkar jag göra en hel!) 10 ggr 3, bröst i marken innan du vänder. Rak stark kropp!
  • Situps 50 stycken. Hela vägen upp, axlar ska ta i knän innan du vänder. 
  • Lång skön stretch. Lång skön dusch. 
Vet ni hur bra man mår efter detta passet?
Som en prinsessa.

Skön lördag på er!

4 kommentarer:

  1. Finaste Alexandra! Jag är så glad att jag mötte dig också!

    SvaraRadera
  2. Halloj, måste ställa en några frågor om periodisk fasta. Hur länge har du hållt på? Hur länge ska du köra har du tänkt? För alltid? Vad fick dig att testa? Trivs du? Jag är väldigt nyfiken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har hållit på sedan november ungefär och jag kommer aldrig att sluta! Ibland - när man är på fest, eller bortrest, så kan man gå ur PF för ett dygn eller två, men det är superskönt att bryta en dålig matdag med en period av fasta. Det blir liksom ett sätta att ta time out. Toppen för en person som mig, där en dålig matdag lätt blir två, blir tre, blir fyra..

      Jag testade eftersom min PT Lisa övertygade mig att testa. Jag litar på henne och efter att ha testat och läst på var jag övertygad. Det finns massor av bra skrivet på nätet, googla och läs. Och testa! Ge det 30 dagar och se vad som händer. Det är kanske inte för alla, men absolut för mig! Fördelar jag märkt på de här månaderna: Mindre sug, mindre hunger, bättre munhygien, bättre sömn, bättre mage.

      Radera
  3. Alex - va duktig du är - jag är så imponerad

    SvaraRadera