onsdag 13 februari 2013

Fett Gott

Boktips
Jag kan inte smälta riktigt hur bra jag mår. Av träningen förstås, av att skippa flåsat. Men framförallt av fettet. Det känns som om allt äntligen faller på plats. Av en skvätt grädde. Det var nämligen med en skvätt grädde som jag vågade ta steget mot mer fett. En skvätt grädde gjorde all skillnad i världen.

Såhär. Jag är (eller var) fettskrämd. Livrädd för fett. I teorin har jag förstått och läst om GI och LCHF och jag har ätit "lågkolhydrat" i evigheter. Dock har jag har öst på grönsaker (även röda) en frukt då och då, lite godis på helgen, ett pommes ibland. Men ändå - lågkolhydrat, ingen pasta (kanske lite) lite lagom-LCHF (ni hör ju själva, total förnekelse!). Minus fettet då. Det har jag inte vågat ta det steget. Inte vågat tro. Jag har sneglat mot lightprodukterna, valt det näst fetaste alternativet, valt lättmjölk, lättkesella, ja - ni är med.

Så - i hela den här vevan med träning och ren kost, lovade jag Lisa (min bästa, bästa Lisa) att våga testa något nytt. Att tro och lita på det som för mig borde vara helt uppenbart. Av mindre mat och mer rörelse blir man inte smal, man blir fet. Jag lovade mig själv att läsa på, att förstå vad som är bra med fett. Och jag lovade att i 30 dagar ösa på fett.

För det är nog såhär ändå, att fett kan man inte bli fet på - lika lite som man kan bli grön av grönsaker. Så - jag började med en skvätt grädde. Grädde i morgonkaffet har gjort mig mätt hela dagen. Inget sug, ingen hunger, ingen oro i kroppen. När jag kände hur markant skillnaden blev vågade jag lägga till en klick smör på min grillade kycklingfilé. Och lite extra majo till min skagenröra. Skillnaden är milsvid. Jag mår så galet bra. Mitt nya liv börjar här.

Jag har förstått (äntligen!) att förbränning inte är energistyrd, den är hormonell. Det spelar alltså ingen roll hur lite jag äter och hur många kalorier jag gör av med på spinning eller cirkelgym, det spelar ingen roll hur långt jag springer. Det gamla konceptet om en kalori ut och en in, om inkomster och utgifter är det som gjort mig fet.

När vi tog bort fettet och la till stärkelse hände något. Om jag inte har hormonerna med mig så kommer jag att förbli tjock, tjockare, tjockast. Nu ska jag få rätt på mina hormoner. Lågan som jag eldar på med mer fett (inte stryper med socker), ska förbränna min övervikt. Jag tänker äta mig smal.

Träningen.
Tungt idag. Men jag gick igenom onsdagspasset. Fokus på teknik och djup, jag är klar med fusk.

  • Rodd och dynamisk uppvärmning. 
  • Benböj med 25 kilo, 3 ggr 10.
  • Over head squats, 30 st. 
  • Bänkpress 25 kilo, 3 ggr 10.
  • 50 situps. 
  • plankan 5 minuter. 







4 kommentarer:

  1. Jag är så himla imponerad av dig och din glöd för detta med kost och träning - fortsätt så ..... det smittar av sig :)
    Kram Aniela

    SvaraRadera
  2. Det här med hormoner är så otroligt häftigt (och komplext). Ska bli spännande att se vad som händer nu när du vågar mer fett.

    SvaraRadera
  3. Tack Aniela, jag känner mig nykär i min träning och i mitt mer hälsosamma liv. Lite eufori!

    SvaraRadera
  4. Lisa -
    Visst är det spännande! Så många inklusive du har ju frågat mig om jag inte äter för lite fett och jag har aldrig fattat. FATTAT. På riktigt. Eller aldrig brytt mig om att förstå.. Nu när allt klarnar känns det så enkelt. Så självklart. Tack!

    SvaraRadera