söndag 17 februari 2013

Förändring

Det går så snabbt. Att göra förändringar när man bestämt sig. Att känna förändringen. Att orka mer, lyfta tyngre, krympa midjemåttet.

Tänk att träning, att träna skulle göra sån skillnad så snabbt. Jag har jag ju tänkt på träning i 25 år någonting. Och visst har jag tränat i perioder. Jag ska inte vara orättvis på mig själv. Några intensiva veckor här, några intensiva veckor där. Aldrig med annan tanke än att bli smal. SMAL har alltid varit skälet till flåset. Som ni vet har jag inte precis blivit smalare, snarare tvärt om. För varje kort träningsperiod jag haft har jag gått upp lite till i vikt. Och sen - när man gör det. Så händer det. Man förändras av förändring.

Jag har också av någon galen anledning också trott på myten att små förändringar i motion eller kost, kan göra stor skillnad. Det är inte sant. Myten att små förändringar i energiintag eller energiförbrukning ger stor effekt på sikt - är just en myt. Bilden av att små livsstilsförändringar - som att promenera 20 minuter om dagen, skulle ge effekt på vikten på lång sikt är inte sant. Det bottnar i ett gammalt antagande om energi/kaloribalans. Du kommer att må bättre, för rörelse ger må-bra-känsla, men du kommer inte att bli smal.

Om du vill ha sann förändring, måste du våga utsätta dig för sann förändring. Det är inte enkelt, det finns inga genvägar, men det är samtidigt provocerande lätt. Om du vill ha skillnad - måste du göra skillnad.

Läs mer om vanliga myter kring vikt och viktminskning.

Söndagsförmiddag - min morgonstund - efter min förändring, ser ut så här:
Vaknar pigg vid 07. Kaffe med en skvätt grädde. 11.00 BCAA på väg till gymet. 11.15 Träning - Styrka och lång stretch. 13.00 Bryter fastan med lunch.

Måndag i morgon. Spännande vecka framför mig. Fler stora förändringar väntar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar