fredag 22 februari 2013

Lager för lager

Mer träning mindre shopping

Jag är en beroendeperson. Jag gillar snabb feedback, snabb bekräftelse och snabba resultat. När jag inte har drogat godis, har det varit mat, cigaretter, jobb, kärlek, vänskap eller snygga skor. Nu skalar jag. Lager för lager ska bort. 

Det senaste året har jag skalat av mer och mer av mina beroenden. Jag behöver inte vänner som inte berikar mitt liv - bara suger min energi. Jag behöver inte kärlek som inte är besvarad. Jag behöver inte ett jobb som inte ser min potential eller bidrar till min utveckling. Jag behöver inte mat som stresshanterare. Jag behöver verkligen inte cigaretter. Nikotin gör dig stressad, inte tvärt om. Nikotin gör dig avtrubbad inte skärpt. Ingen vill röka. Rökare är supersunkiga. Alla som säger att de vill röka ljuger. Precis som tjockisar som säger att de inte vill vara smala. De (vi) ljuger också.

Jag behöver inte godis. Godis är gift för mig. Jag behöver inte gift.

Men att skorna..Att få shoppa? Att belöna sig med en fin tröja, en skön kräm, ett lyxigt schampo eller ett par nya jeans - det är –skönt på något obeskrivbart sätt. Ett par nya skor. Finns det något bättre?

Så –kanske är detta ytterligare ett beroende som jag kan skala av. Det är dags att sluta tror jag. Speciellt som känslan av nya skor är bättre än själva skorna. Och hur länge är ett par skor nya? Inte så länge kan jag meddela. 

Jag menar inte att jag ska sluta vara hel och ren, eller att mina barn inte ska få presenter när de fyller år. Jag menar bara att jag -liksom med mat - önskar att jag var medveten när jag går igång. Jag vill vare sig äta eller shoppa efter lycka. Jag vill inte belöna mig med att handla något mer. Jag har så det räcker. Jag lever i ett överflöd. Jag vill inte ha mer. Jag vill ge mer.

Att ge mer innefattar:
Ge mer: kärlek till min familj.
Ge mer: pengar till dem som behöver på riktigt.
Ge mer: träning till mig själv.
Ge mer: tanke till mitt liv och mina planer.
Ge mer: tid till min dag (holy hour).

Ni hör.
Jag börjar närma mig ett köpstopp. Fattas bara det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar