söndag 10 februari 2013

Sköna söndag -

Bra träning idag. Fokus på skuldror och axlar. Och så på squatsen förstås. Jag har gått från att hata benböj till att älska dem. Det är sjukt jobbigt, det värker i hela kroppen och det är ganska svårt. Men ändå -  är det skönt. Och man blir stark. Snabbt stark. Mitt nya delmål är att innan nyår göra en perfekt benböj med 30 kilo på axlarna. Och då menar jag perfekt. Ass to grass (som Lisa säger)!

Jag har också hittat en avlastade för armhävningar. Ett bälte som jag kan fästa runt midjan med vikter som drar upp mig när jag inte orkar. På det sättet kan jag få känslan av hur det faktiskt kommer att kännas att göra felfria, hela, starka armhävningar. Jag kan träna teknik och jag kan jobba mig stark. Jag längtar dit. Mitt nya delmål är att innan nyår göra fem perfekta armhävningar med stark, rak kropp. 

Jag har tänkt en massa på kost och ätande de sista dagarna. Mer än jag brukar. Jag har fått en riktig aha-upplevelse. Jag läser Kostdoktorn Andreas Eenfeldts bok Matrevolutionen - ät dig frisk med riktig mat. Ett stycke handlar om hur en forskare under tidigt 60-tal satte testpersoner under kontrollerad svält. Om hur svälten gav upphov till depressioner och ångest hos flera av personerna. Hur de blev besatta av tankar kring mat, fick kraftigt minskat intresse för av sex samt blev socialt tillbakadragna. Kroppsligt noterades att de fick lägre puls, minskad förbränning och lägre kroppstempratur. Kosten - svältkosten - bestod av 1560 kalorier och bestod mest av stärkelse som bröd och potatis. Dessutom fick de träna hårt och ta långa promenader.

Ringer någon klocka? Visst låter det som dagens konventionella råd för viktnedgång? Inte konstigt att man är snurrig. Inte konstigt att jag är tjock. Inte konstigt att jag aldrig lyckats gå ner i vikt. Jag tänker sluta tvivla på vad som är rätt och fel. Jag vet och känner att jag är på rätt spår. Stärkelse gör mig inget annat än förbannad, svag och tjock. Och jag vill ju vara lycklig, stark och smal.

Det är hög tid för riktigt mat.




2 kommentarer:

  1. ja det där med maten alltså... Jag brukar använda kostdagbok med jämna mellanrum för att se till så jag äter tillräckligt mycket. Det är så himla lätt att börja dra ner och tro att man får snabbare resultat då och är extra duktig när det istället bara förstör för en. Sen mår jag dåligt utan kolhydrater men alla har sin individuella balans som funkar tänker jag.

    SvaraRadera
  2. Jag tror du har rätt, man behöver hitta sitt sätt. Jag mår inte bra av kolhydrater, ändå har jag svårt att inte trilla dit. Socker är min fiende - inte fett.

    SvaraRadera