måndag 18 februari 2013

Styrkan betyder allt

Repeat
I lördags kände jag mig urstark. Starkare än någonsin och på G. Min plan för veckans träning hade gått i lås och jag såg fram emot en aktiv, stark sportlovsvecka där massor av jobb skulle vägas upp av bra träning.

Så igår. 10 minuter cykel och dynamisk uppvärmning. Väldigt lite folk på gymet, bara jag och det riktiga gardet av inventarier. Helt underbart.

Marklyft. 3 ggr 10, 45 kilo. Mellan varje set vila 90 sekunder. Mellan varje set vila 90 sekunder. Vad gör man när man vilar? Tränar sin rörelse. I mitt fall borde jag ha tränat marklyft med kvastskaft. Men det gjorde jag inte. Jag tränade explosivitet med kvastskaft. Min nya favvouppvärmningsrörelse: Snatchteknik . Det var bara det - att när jag blev trött, eller sjukt trött faktiskt, på mitt 3dje set marklyft så gjorde min hjärna en tankevurpa. Jag ryckte. Innan jag hann tänka. Jag skulle inte rycka. Jag skulle lugnt och stilla dra. Och ryggen skrek stopp. Jag föll ner på knä, kröp runt och försökte reda ut om jag var skadad eller bara sträckt. Försökte resa mig upp, kröp lite till. La mig på rygg och försökte stretcha, gav upp och haltade ut i duschen. Väl där fick jag blodsocker fall och höll på att tuppa av.

Hur som helst. Nu har det gått ett dygn och jag är fullproppad med alvedon och voltaren, men jag går själv och jag tar mig upp och ner för trapporna själv. Jag gick upp på min holy hour och jag rörde armar och ben. På jobbet har jag stått upp hela dagen och när jag inte orkade stå tog jag en promenad runt i vår 9000 m2 stora studio. I kväll känner jag mig mycket bättre, och jag är säker på att med några dagars försiktig rörelse, så kommer jag att vara fit for fight igen.

Jag har ju haft ont i ryggen förr. Det är fem år sedan nu, men då var jag däckad i flera månader. Allt är förändrat. Styrkan jag byggt upp gör all skillnad i världen. Jag är inte rädd. Men jag har lärt mig något. Håll dig till programmet din PT gav dig.






2 kommentarer:

  1. Tyvärr är det sånt som händer ibland. Hjärnan vill mer och då får kroppen lida. Det viktiga är att man tar hand om sina skador och tränar bort dom. Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Känner mig ganska ok. Längtar till gymet! Kram !

    SvaraRadera