torsdag 14 februari 2013

Tips från lycklig motionär:

Rätt mat och rätt träning har gjort mig nykär. Jag kan inte beskriva känslan på något annat sätt. Jag är helt fullpumpad med lycka.

Mina bästa råd om du vill utmana dig själv och komma igång med ditt nya liv:


  • Mjukstarta inte. Testa att rivstarta istället. Utmana dig själv och träna 60 minuter i 30 dagar. Krångla inte till det: Kör uppvärmning i 10 minuter, något du blir varm av - som cykel, rodd eller löpband. Värm sedan upp alla leder. Börja med nacken och gå neråt. Avlsluta med att snurra fotlederna. Välj sedan två övningar för ben och underkropp: Typ - Benböj och utfallssteg - kör 3 ggr 10. Välj två övningar för överkropp: Typ Hantelrodd och axelpress - kör 3 ggr 10. Runda av med en  planka 5 minuter (stanna klockan om du måste vila). Pressa mot max. Gå inte till gymet och fuska. Var inte rädd, du känner skillnad på vad som gör ont och ONT. Avsluta med stretch. Njut. Och tacka din kropp! 
  • Stryk socker och stärkelse från din kostcirkel. Det är inte vad kroppen vill ha. Det gör dig trött, tjock och sjuk. 
  • Ät ren mat. Hoppa över allt som är processat. Välj ekologiskt. 
  • Ät D-vitamin, Omega 3 och Zink/magnezium. 
  • Lägg till mer fett. Du kan inte bli fet av fett, precis som du inte kan bli grön av grönsaker. Om du är rädd (som jag var) testa i att ösa på bra fett i 14 dagar. Inget kan hända på 14 dagar (förutom att du mår superbra!). Om du inte vågar det heller - gör som jag - testa att hälla grädde på morgonkaffet och se vad som händer (du kommer att hålla dig mätt hela förmiddagen). 
  • Våga testa i 30 dagar. Sen är du över puckeln och träningen är bara kul. Inte krånglig, inte jobbig, och det har slutat göra ont, det är bara skönt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar