fredag 15 februari 2013

Vad ska du göra i helgen?


Frukost!
Fredag, äntligen. Bra dag idag. Bra samtal, bra möten ochtill slut - bra besked om framtiden. Nästa vecka blir spännande!

Någon på jobbet frågade vad vi skulle göra i helgen. Saken ärden att vi gör inget längre på helgen. Vi tränar. Äter gott. Läser. Och sover.Jag längtar hela veckan efter helgens träning. Den träningen är den bästa avdem alla. Jag får träna med hela familjen, vi åker ju tillsammans allihop(inklusive barnen, svärmor och svärfar) till gymet på lördag morgon. 

På helgen får jag också träna innan jag bryter fastan. Ingen gång känner jag mig så stark som då. Jagorkar hur mycket som helst. Det där att jag måste ha en stor frukost innanträning är som bortblåst. Jag dricker ett glas BCAA (aminosyror som man löser i vatten och dricker som en drink, som ett glas lemonad) och det är allt. Äter görjag efter träningen. Det andra - med frukosttvånget -  är som en sanning som hörde till någon annan -något som jag alltid sagt - utan att förstå. Eller utan att bry mig om attkänna efter hur jag känner. Jag äter bra fett och bra protein. Min kropp kräver igen frukost. Jag dricker kaffe med en skvätt grädde och ett glas rumstempat vatten med lite citron. Till det: D-vitamin, Zink/magnesium och omega 3. Ska jag träna lägger jag alltså till ett glas BCAA. 

Om det finns en sak du ska prova om du vill förändra ditt liv såär det periodisk fasta. Det gör stor skillnad för hur du mår och känner dig.För mig har fördelarna varit många, och tydliga, men främst känner jag migpigg, fokuserad, stark, har mer energi, mindre sötsug, bättre munhygien ochmindre hunger. Dessutom bryter jag allt ätande, varje dag, med fasta. Det får mig (med en historia av att äta, äta, äta innan jag hann tänka) att stanna upp. Några timmar som bryter av. Jag hinner reflektera och planera. 

Du kan välja lite olika sätt att fasta periodiskt:
Du kan fasta 24 timmar vid ett eller två tillfällen i veckaneller du kan fasta olika tidsperioder under ett dygn - 16, 18 eller 20 timmaroch äta bra mat under resten av dygnet. Prova dig fram, testa 30 dagar, se vadsom händer. Våga gå utanför din box. Att fasta då och då, låta blodsockretstabilisera sig och låta fettdriften kicka in ökar din insulinkänslighet. Vetdu vad som också ökar insulinkänsligheten? Styrketräning. Våga testa tungstyrketräning. Du bränner fett och bygger muskler. Du blir stark. Läs mer här: Periodisk fasta

Ingen träning för mig idag. I bland får man inte till det - hur gärna man än vill. Jag har två pass kvar och två dagar på veckan tillgodo. Jag hinner.

Skön fredag till er!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar