torsdag 28 mars 2013

En fransyska minsann




Jag har alltid varit väldigt noga med vad vi äter hemma. Bra kött, inga halvfabrikat, mycket grönt. 

Ekologiska och närproducerade varor har jag valt väldigt sporadiskt, dock. När det funnits och när jag råkat se dem har jag köpt dem. Ibland har jag varit snål och valt billigt i stället. Hur som helst - i den här processen - blir allt som handlar om hälsa, viktigare och viktigare för mig. Jag vill inte äta vad som helst längre. Jag vill inte dricka vad som helst och jag vill framför allt inte smörja min hud med vad som helst längre. Jag vill välja ting som är bra för mig. Bra för mitt mående och bra för min kropp. Hellre dyrt och mindre ofta.

Att välja uteslutande ekologiskt är verkligen lättare sagt än gjort. Dels är butikerna ganska dåliga på att flagga för vad som är kravmärkt eller ekomärkt (ICA är ett lysande undantag) och dels är det många varor som saknas. Kött har varit svårast tycker jag. Jag vill ha krav och jag vill ha närproducerat.

Så nu. Har det öppnat en butik. MURADS Halal. 
Här säljs nöt, lamm och fågel. Kött från Österlen och fågel från Bosarp. Helt galet fint. I dag var jag hos Murad och köpte den mest fantastiska fransyska jag någonsin sett. Nu blir det rostbiff för hela slanten.

Och vet ni vad?
Jag ska bli träningsinstruktör. Mer om det en annan dag.

 

2 kommentarer: