fredag 8 mars 2013

Dietfri.

Jag är så förundrad över det här med kosten. Hur snabbt det gick att komma rätt när jag bara vågade lägga till rätt mängd och rätt sorts fett. Jag går faktiskt ner i vikt. Av att äta gott och äta mig mätt. Och jag orkar mer på träningen än jag någonsin gjort.

Det häftiga är att jag börjar ana vilken fettbrist jag har haft i systemet. Fettet har liksom lagt sig utanpå, istället för att smörja inuti. Nu, när jag tillåter mig att äta fett, men inte socker, kan jag verkligen drabbas av fett-cravings. Men saken är den att när man känner det - suget efter fett - så går det över av en matsked. En matsked smör eller cocosolja. Vips, så är man nöjd och mätt igen. Eller en skvätt grädde i kaffet. Vips. Lugn. Ingen oro. Vilken skillnad från när jag stillade mitt sug med socker och stärkelse. Då gick jag i spinn. Blev orolig, ibland nästan förbannad, arg och illamående. Fick hjärtklappning och klåda runt munnen. Ändå åt jag. Ändå åt jag. Helt sjukt. Snacka om drog.

Något annat som hänt är att jag känner hunger igen. Det var länge sen. Hunger utan sug är ganska skönt att känna. På något vis har jag kontrollen, inte suget. Det är skillnaden. Jag är inte rädd när jag är hungrig, det är inte farligt och jag tappar inte makten av hunger. Jag kan vänta. När jag var sugen..Då kunde jag ha gått genom eld och snöstorm för en Snickers. Trycka i mig den på två minuter och sen ändå bara må skit när jag ätit den. Då kunde jag äta en till. Galet.

I dag var det någon på jobbet som frågade - Går du på diet eller? med lite översittarton (hon såg på min tallrik att jag bara tog kött, sallad, sås och extra smör). Jag svarade lite förvånat - Nej, jag är allergisk mot socker och stärkelse. Hon såg på mig med avlångt ansikte och svarade något mumlande. Superbra strategi! Ingen argumenterar med en allergiker om vad han eller hon borde äta. Så slapp jag det försvarstalet. Och om inte jag är allergisk, då vet jag ingen som är det. Det här är ingen diet, det är ingen bantningskur. Jag är klar med bantning. Jag är fri från dieter.

Vänta bara tills jag berättar att jag tycker att sanningen om frukosten som dagens viktigaste mål är skitsnack. Att periodisk fasta kan förändra ditt liv. Då blir det liv i luckan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar