måndag 4 mars 2013

Utslagen med inte uträknad

En miljard situps senare. 
Jag har börjat fundera på vad stress gör för min vikt. Kroppens stressreaktion är ju till för att jag ska överleva. Vid fara ska jag kunna slåss eller fly. När pulsen höjs och stressreaktionen kommer så omfördelas blodet i musklerna som får fullt påslag med syre. Binjurarna sprutar kortisol så ämnesomsättning, immunförsvar och mina inre organ ska klara påfrestningen. Men om faran inte är ett lejon som lurar bakom busken? När faran inte är liv eller död? När stressen inte är kopplad till en specifik händelse utan till mitt liv - det är då något annat händer. Jag är inte bara stressad. Jag blir tjock och stressad.

Långvarig negativ stress kan leda till att kortisolhalten i blodet ständigt är förhöjt. Kortisolet minskar insulinets effekter och det kan leda till höjd blodsockerhalt. Höjd blodsockerhalt tillsammans med att levern nybildar socker och omvandlar det till fett som lagras i mina fettceller, är inte bra för var sig figur eller inre välmående. Kroppen är finurlig. När extra fett lagras dirigeras det om. Leds till en gosig plats där det kan ligga och vänta på svälttider. Kroppen samlar ihop fettet runt buk och höfter.

Så - förutom att stress ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom, diabetes 2 samt minskar motståndskraften, leder till depression så påverkar stress ämnesomstättnngen och skapa större sug efter kolisar. Dessutom blir du rund som en boll.

När kroppen är stressad sparar den på reserverna. Den strider och kämpar för att behålla kulan på magen. Jag behöver övertyga min kropp om att allt är lugnt och fint, allt är frid och fröjd -  och mat finns i överflöd.

Behöver jag säga mer? Dags att sluta stressa. Jag är säker på att tillsammans med bra mat (mer fett och noll stärkelse och socker) och bra träning (tung styrka och mindre flås) är min nyckel till en stark och smal kropp just det - Att sluta stressa. Stress för mig har varit kopplat till kroppen (inte till jobbet eller familjen). Jag har stressat kroppen i hela mitt vuxna liv. Finns mat eller inte? Ska vi äta eller banta idag? Älska eller hata?  Jag har stressat kroppen med tusen spinningpass i veckan. Flåsat pass efter pass. Jag har sovit dåligt i åratal. Inte oroligt, bara dåligt. Vaknat lätt, somnat lät. Hjärtklappning och fjärilar i hela kroppen. Jag andas uppe i halsgropen. Jag biter ihop mina tänder. Inre stress. Mått dåligt över min vikt. Stressad över min kropp. Ju mer jag stressat, ju mer har jag ätit. Ju mer jag ätit, ju mer har jag blivit stressad. Ju mer har jag flåsat. Ju sämre har jag sovit. Ju mer stressad har jag blivit. Desto tjockare har jag blivit.

Lisa - min vän, PT och syster gav mig flåsförbud. Flåsförbud och en väg ur kolhydratträsket. Det är 4 veckor sedan nu. Inga grupppass. Inget flås.  Inget socker. Ingen stärkelse. Mer fett, mer fett och mer fett. Bra protein och gröna grönsaker. Kan det vara så enkelt tänkte jag. Enkelt? Vilken lögn. Det är inte enkelt. Det är superjobbigt och jättesvårt. Men det är så enkelt. Provocerande enkelt.

Det börjar hända saker. Midjemåttet minskar, bettet börjar slappna av. Jag sover som en baby. Lugnt och stilla hela natten. Vaknar 05 och mår bra. Vaknar 05 och börjar med meditation och yoga. Nu ska jag ge min kropp vad den förtjänar. Jag tänker ta itu med min stress på riktigt.

Träningen idag. Fruktansvärt jobbigt. FAN vad jag fick slita. Jag hade inte väntat mig det. Men jag gav mig inte. Jag fuskade inte och jag gjorde inget halvdant. En miljard situps senare låg jag utslagen men inte uträknad på golvet på gymet. Fri från stress med avkopplad käke. Styrketräning är meditation.

1 km löpning
Dynamisk uppvärmning
Stretch
Squats 3x10
Ringrodd/TRX 3x6
Utfallssteg med 15 kilosstång på axlarna 3x10 på varje ben
3varv av: 20 dynamisk sidoplanka per sida, 20 situps - hela vägen ner, hela vägen upp, axlar ska ta i knän.
Stretch









2 kommentarer:

  1. Mums Alexandra!
    Jag läser med andan i halsen, men på ett positivt sätt - kan man det?! Jamen, du förstår hur jag menar ♥
    Så härligt häftigt att du satt igång en sådan transformerande process. Keep up du vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man kan! Tack för pepp! Kram!

      Radera