tisdag 16 april 2013

Acceptans



Tvål från Mysore. 


När jag bara yogade hade jag en bild av att det bara var i yogan som man tydligt kunde känna om man var i balans eller inte. Att det ju direkt märks, som i går på träningen, i trädets position (exakt - benen som en stam, armarna utåt, uppåt) om man kan stå pall för vinden eller inte. 

Jag ska villigt erkänna att tyckte att yogan på något vis var finare än annat kroppsutövande. Eftersom jag trodde att det krävdes mer sinne. Vilken villfarelse. Inte att man känner sin balans eller obalans i yoga, utan att jag trodde att man inte kände den i annan rörelse. Koncentrationen och fokus är lika viktigt. Om du yogar, golfar, lyfter eller springer. Och man blir bättre på det ena om man stärker det andra. Jag är tillexempel en bättre yogini när jag har tränat styrka och fokus på gymet. Det är så tydligt.

Yogan igår var inte i samma balans som i torsdags. Jag visste det, jag visste det med tanke på hur min dag hade varit. Det stormar på mitt jobb. Jag kände stormen i min yoga igår. Jag orkade inte riktigt stå ensam, men straffade inte mig själv för det. Gårdagens tema på klassen var acceptans. Jag accepterade min vinglighet igår. Eftersom jag vet att den var högst tillfällig.

I dag kom en leverans från Ayur-Veda ab. Ja. Ett avsteg från mitt köpstopp. Det var något jag behövde, hade råd med och som är sant. En olja för min kroppstyp och en tvål från mysore. Oljan är helt underbar. Nu har jag testat så många varianter på kroppsoljor, men denna är helt överlägsen. Mjuk, varm (man värmer den i flaskan innan man masserar sin kropp), med underbar svag doft. Den försvinner i min hud och lämnar den hel och len. 

Jag är i en svacka i träningen. Det går tungt. Jag har ökat alla vikter och det känns. Det är tyngre, jobbigare och lite otympligt. Men jag är snart där igen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar