tisdag 30 april 2013

Fastan, andligheten och styrkan

Period 2 av 4 innan jag ska utvärdera 2/5 fastan (jag fastar ju varje dag 20-12, men i och med 2/5 fastan, fastar jag också två dygn och äter fem dygn i veckan).

Jag kan förstå att det ingår fasta i många religioner. Det finns något andligt i att inte äta. Det är något väldigt speciellt  i alla de förnimmelser som kommer när man väljer bort mat.

Smaker blir intensivare. Dofter förändrade. Vinden har andra ljud än vanligt, huden är känsligare och håret mjukare. Tankarna blir på något sätt renare, lite långsammare och klarare. Eftersom den del av tiden som jag annars tänker på- och planerar- mat (mycket mer tid än jag kunde ana - även för mig som ju vet att jag formligen frossar i mattankar!) ägnar jag nu bara åt att koppla av, reflektera och insupa det som är.

Men man är lite trött. Av att inte äta. Inte seg, men mindre stark. Och för en styrketräningstjej (haha, helt optippat uttalande!) som mig, så är det inte så kul. Att vara mindre stark. Men - det sätter igång min viktminskning. Jag tappar. Och det gör att det just nu, är värt att förlora lite i styrka för en dag eller två.

Valborgsmässoafton. Gymet är stängt. Vi väljer bort att småfrysa vid en eld och tänder rökelse, några ljus och ska kolla på film istället. Ungarna har valt. Det blir historien om PI. Men först lite kvällsyoga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar