måndag 8 april 2013

Mat



Världens godaste knäcke!


Mat. Jag har bestämt mig för att vara krånglig. Ändrar i beställningar när jag ska äta ute. Säger nej tack när det inte finns det jag kan äta. Lägger till och drar ifrån. Krånglar. För att jag har bestämt mig. När någon frågar varför -  som jag inte orkar dividera med - säger jag att jag är allergisk mot socker och mot stärkelse. Då tar frågorna och förmaningarna slut. 

Den sista tiden har jag nästan helt uteslutit mjölkprodukterna. Eftersom jag inte vill äta mer än 20 gram kolhydrater om dagen så får inte mjölk, kvarg, grädde eller keso plats. Jag trodde att det skulle bli svårt, men det funkar bra. Lite grann åker med när jag lagar mat. En skvätt grädde i äggröran, några matskedar keso i äggstanningen, lite kvarg med proteinpulvret när vi ska festa på vaniljkräm till kokospannkakorna. Annars inget. Jag saknar det inte, det funkar. Inget är så svårt som man tror när man testar. Tänk vad många föreställningar jag haft. 

Jag brukar säga att jag inte saknar någonting när jag äter socker- och stärkelsefritt. Att allt jag vill ha finns i LCHF-kosten. Det är faktiskt inte riktigt sant. Jag saknar knäckebröd. Eller - jag har saknat knäckebröd. Tills för några månader sedan när jag hittade ett supergott recept på fröknäcke som bara ger 1-2 kolhydrater per skiva. Det är superbra för det är inte bara gott, det gör det lättare att få i sig tillräckligt med fett under dagen. Knäcket smakar nämligen underbart gott med smör på toppen! Jag brukar variera frön och har experimenterat en del, men min favvoblandning är denna: 

1 dl Solroskärnor
1 dl Sesamfrön
½ dl hela Linfrön
2 msk chiafrön
3 msk melonkärnor
2 msk pumpakärnor
2 msk Pofiber
1 msk Fiberhusk
1 msk ekologiskt deodoriserat kokosfett (kan uteslutas)
25 gram ekologiskt smör
3 dl kokande Vatten
1 tsk Havssalt

Lägg bakpapper på en plåt.
Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Smält kokosfett och smör i en kastrull, tillsätt vatten och koka upp. Häll vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt.
Häll omedelbart upp på en plåt med bakplåtspapper, sprid ut till en tunn kaka med slickepott.
Grädda på 150° i ca 45-60 minuter. Sänk temperaturen till 80 grader och låt stå och torka i ett par timmar, knäcket ska vara hårt, inte segt. 

Så. Nu har du allt du behöver. Kör igång!





2 kommentarer:

  1. Om en alldeles speciell tjej
    http://uiffc.wordpress.com/2013/04/09/en-mycket-speciell-tjej/

    SvaraRadera
  2. Tack fina Lisa för att du finns och peppar mig! Tack för att du påminner mig om att resan är målet.

    SvaraRadera