onsdag 17 april 2013

Periodisk fasta

Jag har ju under flera månader tillämpat periodisk fasta. Jag fastar på klara drycker och kaffe från klockan 19.00-20.00 (beror på hur sent jag tränar och när jag äter middag) till klockan 12.00 dagen efter. På helgerna låter jag mitt ätfönster vara öppet lite längre på kvällen, och bryter fastan lite senare på dagen (22.00-13.00). Jag veeeet. Jag hoppar över frukosten! DET MEST FÖRBJUDNA!

För mig känns det här högst naturligt. Jag har i hela mitt liv fått tvinga i mig frukost, för att få värsta sockerfallet vid 10, ta en frukt och vara vrålhungrig vid 12. Ja, så har min förmiddag sett ut. Upp, ner, upp, ner. Som ni förstår har det inte varit bättre efter 12. Berg-och dalbanan har sen fortsatt hela dagen och långt in på kvällen. Det som har hänt sedan jag började fasta är mirakel. Jag är helt utan sug hela förmiddagen, och jag mår så himla bra. Jag är inte sugen, inte trött och inte sockerseg.

Nu är jag lite sugen på att prova en lite mer radikal fasta i veckorna. Flera jag känner har börjat med 5/2-fasta (ät fem dagar i veckan, fasta 2) med ganska häftiga resultat. Styrka, viktminskning och välmående. Jag ska fundera. Har ni någon erfarenhet?

Kvällens pass på gymet var grymt skönt. Jag var trött och lite grinig när jag gick in, men bestämde mig för att verkligen kämpa. Och känslan när man lämnar nyduschad, ut i vårkvällen är obeskrivbar. Inget slår den känslan. Det är värt allt.

Värmde upp kroppen med hopprep.
Dynamisk uppvärmning för alla leder.
3x8 marklyft 50 kilo (ökat 10 kilo!)
3x8 front squat (slet idag! Kämpade med ryggen och kände för första gången hur mycket magen kan ta!)
3x10 joystick
3x20 situps (hela vägen upp, hela vägen ner)
3x20 rumplyft.





2 kommentarer:

  1. Kul pass :-) Vad är front squats?

    SvaraRadera
  2. Front squats är när du håller stången framför kroppen ovan bröstet när du squatar. Superjobbigt för rygg och skuldror, men superbra och ganska kul övning!

    SvaraRadera