söndag 7 april 2013

Pulled chicken

Jag tror på att mat smakar bättre om man lagar den länge och med kärlek. Raw food är inte för mig. Jag vill ha långkok. Het, varm mat. Det är afrikanen i mig som talar.

Vårt favoritrecept:
Kärlek i en gryta:

Pulled chicken för 5-8 pers

5-8 färska, svenska kycklingfiléer. Helst ekologisk fågel såklart.
4 matskedar chipotlepasta (rökt chili)
1 matsked rökig whisky
2 ekologiska gula lökar
1 ekologisk solovitlök
1 burk ekologiska krossade tomater
2 dl vatten
salt, peppar
spiskummin
Ekologisk kokosolja (utan smak)


  • Lägg 2 matskedar kokosolja i botten på en gjutjärnspanna.
  • Gno in kycklingfiléerna med spiskummin, salt, peppar och chipotlepastan. Lägg i botten på grytan. 
  • Klyfta lök och vitlök och lägg över kycklingen.
  • Häll över tomater, vatten och whisky. 
  • Slut pannan med lock och ställ in i ugnen på 80-100 grader i 9 timmar (gärna mer). Kycklingen är klar när den faller isär. 
  • Ta upp kycklingen och kör med en mixerstav genom tomat- och lökröran, salta och peppra. Lägg tillbaka kycklingen och servera genast med egen coleslaw (1 liter riven vitkål, 2-3 dl smetana, 1,5 dl ekologisk majo, 1 msk dijonsenap, salt och peppar) och grillad majs. 
Träningen idag var sammanbiten och målmedveten. Jag tränade tungt med styrka i fokus. Det var nästan tomt på gymet. Snön yrde utanför men inne var det varmt och musiken var öronbedövande. Precis vad jag behövde. Värmde upp med björngång och spindelmannen-utfallssteg. Tränade mitt pass. Rundade av med 100 kettlebell-swingar med 16 kilos kettlebell. Svettig, helt slut men lycklig stapplade jag in i en lång varm dusch. 




2 kommentarer:

  1. Det där receptet ska jag testa! Älskar långkok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det är SUPERGOTT!

      Radera