lördag 13 april 2013

Sluta flåsa!

Noterade en sak på gymet idag. Plötsligt var det glasklart. Så tydligt.

Alla otränade och tjocka (kvinnor) står och sliter timma efter timma på trappmaskin/löpband/löpmaskin. Alla vältränade och smala (män) tränar med hantlar och skivstänger.

Finns här ett samband tro?

Precis så här har jag gjort. Jag kan riktigt höra mig själv: Jag fattar inte att jag inte går ner i vikt?? Jag som sliter på löpbandet tre gånger i veckan och svettas som en galning på spinning och i cirkelgymet! VARFÖR går jag inte ner i vikt?? 

För att det var cirkelgymet och spiningen som var problemet. Jag var ju redan sönderstressad (banta, bli tjock, banta, bli tjock. 1500 kalorier på tisdag och 5000 på onsdag. Pasta på fredag och proteindrink på måndag. Svält/svull. Spinning, spinning, cirkelgym. Power walk. Mil efter mil.) Jag hade puls hela nätterna. Jag hörde hur hjärtat slog i mitt huvud. Käkarna var ett av de ställen där jag hade konstant träningsvärk.

Stress. Ju-mer-jag-cyklade-ju-mer-behövde-jag-äta-ju-mer-stressad-blev-jag-ju-mer-behövde-jag-äta-ju-mer-cyklade-jag. Och här bör tilläggas att när jag (liksom du?) blir stressad är det inte morötter och broccoli jag äter. Det är socker jag kräver. Och ju mer socker - desto mer stressad.

Min största fiende i kampen mot ett smalare mer hälsosamt liv, är stressen. Den som jag alltid sagt att jag har makt över. Vilket jag inte haft - för jag har aldrig förstått förut. Jag har inte förstått att min stress lagrat höga kortisolhalter, gjort mig hungrig och fått mig att gå upp i vikt. Mot hungern kan man inte vinna nämligen. Här kan du läsa vad kostdoktorns 10de råd för att gå ner i vikt. 

Hur som helst. Klart att det finns ett samband mellan tjocka kvinnor på trampmaskinen och smala, vältränade män bland handlarna. Sambandet stavas stress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar