onsdag 1 maj 2013

Sovmorgon

God morgon.

Vilken nåd att få vakna i egen takt en dag mitt i veckan. Jag är som vanligt morgonpigg och gick upp till kaffet redan vid 07, men det är ändå sovmorgon för mig. Jag hoppar ju upp vid 05 i vanliga fall.

Mitt körsbärsträd är precis på gränsen till att slå ut. Knopparna brister vilken timma som helst. Jag kan inte låta bli att tänka på att för exakt två år sedan var jag i en riktig kris. Jag hade hamnat i närheten av något som var i det närmaste en mardröm, och allt jag trott på hamnade på ände. Alla värderingar jag stått för, allt jag lärt mig  och allt jag jobbat för var plötsligt något avlägset. Jag hade bytt jobb, och kände redan första veckan att jag inte kunde stanna, att jag var tvungen att lämna, att jag ville fly. Jag är oftast en mycket handlingskraftig person, men här frös jag. Jag blev rädd. Rädd för vad det här skulle innebära för min framtid. Rädd för personerna som jag var runt. Vem var jag utan mitt jobb? Vem var jag om jag gav upp så snabbt? Jag som hade trott så på det här. Jag som stolt berättat för världen. Nu ville jag bara fly. Vem skulle jag vara då?

Men jag hade inget val. Och mitt råd till alla er andra som någonsin hamnar i närheten av en person eller organisation som trycker ner dig, som vill härska över dig, som utnyttjar och som far med osanning - är att lämna. Snabbt! För det går fort innan du inte tror att du är värd något. Innan du inte kan lämna. Även om du vill.

När jag hade det som tuffast fanns det vänner som tröstade och lyssnade. Och det fanns de som bara ville prata om sig själva. Och det är också bra att upptäcka och våga se. Och våga ta beslut utifrån.

Hur som helst. När jag mådde som sämst. Satt jag i min trädgård och formligen såg knopparna på körsbärsträdet slå ut. Och jag kände hopp. Allt vänder. Allt är möjligt. Och allt kommer att bli bra. Och det blev det ju också. Bättre än jag kunnat ana. Jag hade inte varit här - om jag inte först varit där. Så är det.

I dag ska jag träna hårt och sen åka till plantskolan. Det blir en bra söndag mitt i veckan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar