torsdag 13 juni 2013

Hej då offerkofta

Jag läste ett inlägg på Martinas blogg som verkligen talade till mig. Ibland får man exakt det man behöver. Det handlade om vilka frågor man ställer till sig själv. Det fick mig att fundera.

Jag har ju tränat som en galning sedan september förra året (ni som hängt med ett tag vet att det började med 30 dagars fitness fight och en tjockis-meltdown innan en resa till Berlin). Jag har varit förhållandevis strikt med kosten (men visst. Det har blivit lite vin, lite nötter,  lite mörk choklad, en frukt ibland - jordgubbar. Jag älskar jordgubbar. Ja. Ni fattar själva..). När jag inte uppnått de resultat jag önskat (som jag ju inte gjort) så har jag hamnat i en hemskt icke-konstruktiv karusell. Jag har ställt frågor. Till mig själv. Som bara tagit mig nedåt i tjockisspiralen. Frågor som:

- Varför funkar det inte?
- Vad gör jag för fel?
- Varför funkar de för alla andra?
- Varför kan jag inte göra rätt?
- Varför går jag inte ned i vikt?

Varför är de här frågorna dåliga att ställa till sig själv? För att de inte hjälper ett dugg, att bara mala detta fram och tillbaka ger bara ångest. Tjockisångest. Som sätter sig i kropp och själ. Frågorna i sig, gör mig till ett offer för omständigheterna. Jag avskyr offerkoftan. Jag borde istället fråga mig själv:

- Hur kan jag göra det här bättre?
- Hur kan jag få ut mest av min träning idag?
- Hur kan jag maximera mina resultat?
- Vem har redan uppnått de resultaten jag vill nå?

Känner ni skillnaden? Plötsligt är jag i förarsätet. Plötsligt har jag kontroll. Jag kan göra skillnad. Och jag tar makten över min förändring.

Så. Hur kan jag maximera mina resultat? Hur får jag ut det mesta av min träning? Hur mår jag ännu bättre? Genom att nolla kolhydraterna, stressa mindre, sova bättre och träna ännu hårdare. Lyfta tyngre. Och att verkligen göra det. Att verkligen nolla. Inga nötter. Inget vin. Ingen choklad. Inga jordgubbar. Det är inte kul, men det är inte kul att vara tjockis heller. Vad än alla tjockisar säger.

Den här veckan har gått bra. Jag mår prima och sover som en prinsessa (det gör man på fakirdieten).

Och idag tog jag:
60 kilo 3x8 i marklyft
17 kilo 3x8/8 i hantelrodd
11 kilo 3x8/8 i biceps curl
180 kilo 4x10 benpress

Hejja mej.



2 kommentarer:

  1. Jag lovar, det funkar inte för andra heller. Kanske några få... De fem kilo (och det var fem mycket tunga kilo) jag förlorade i början på året samtidigt som jag förlorade en hel del fettprocent samtidigt som jag fick mer muskler (det vet jag för jag köpte en svindyr våg som berättade det för mig) är snart tillbaka där de satt från början. Tätt följt av den nedåtgående tjockisspiralen som du just nämnde. Tack frö att du påminner mig att det är i mitt huvud det sitter. Så snart, mycket snart är jag förhoppningsvis på gång igen. Du är kanon Alexandra, en sann inspiratör. Tack!

    SvaraRadera
  2. Tack fina! Vi får peppa varandra, och påminna om allt bra som våra kroppar gör för oss, att inte alltid fokusera på det som man upplever som det negativa. Nya tag!

    SvaraRadera