lördag 15 juni 2013

Sov dig smal

Jag känner mig stark som en oxe idag. Jag sov från 20-08. Jag vet inte när jag gjorde det sist, verkligen sov ut. Det var välbehövligt, det har varit (och är) en tuff tid på jobbet. Jag sov som en prinsessa.  Dessutom drömde jag att jag vägde mig och hade gått ner 21 kilo. Jag vaknade smal och glad!

Du vet väl hur sömnen påverkar vikten och hur viktigt det är med rätt mängd sömn och vila? Forskning visar att förlorad nattsömn lätt sätter sig som bukfett runt magen och hur orsaken tros vara att stresshormonerna ökar när du sover för lite. Stresshormon som i sin tur påverkar ämnesomsättningen.

Så - lyssna på kroppen. Sov när du behöver. Vila. Ta en powernap, återhämta dig i vardagen - stressa av med ett bad och tända ljus, ge dig själv en massage i present.

Om du har svårt att sova så är mitt råd att nolla sockret, ät mer fett, träna styrketräning och skippa flåset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar