söndag 16 juni 2013

Träningsvärk, axelpress och tomatlyx


Nu har jag haft träningsvärk varje dag sedan den 1a september förra året. Helt sjukt, men det är faktiskt sant. Varje gång jag tränar så värker kroppen i en dag eller två, så det hinner inte gå över innan jag går på med ett nytt pass i gymet - och så får jag ny träningsvärk igen - och så vidare. Min kropp och mina muskler måste verkligen, verkligen - trots spinning, promenader och yoga - sovit i massor av år. Jag är så tacksam att jag får väcka den igen.

I går blev det en sann genomkörare. Uppvärmning först på löpbandet och sedan dynamiskt genom hela kroppen. Sen: axelpress (åh, det är så kul att axelpressa och våga börja snatcha lite!), front squats, back squats, biceps curls, situps och hantlerodd. Tyngre än jag gjort det förut. Mer vikt! Jag börjar bli stark. Jag var helt slut när jag var klar. Men fasiken vad skönt det är att stappla ut från gymet till en ledig lördag med bad, sol och grill framför sig. Jag har det galet bra. Min kropp är snäll mot mig.

Nu ska ni få ett underbart recept på en ljummen sallad. Den innehåller både tomater och buffelost, men om ni ska lyxa en helg kan jag verkligen rekommendera den. Underbart!


  • Blandade färger av ekologiska tomater - röda, gröna, gula (om du inte vill äta tomater, byt mot gurka och ruccollasallad)
  • 125 gram buffelmozarella
  • 75 gram ekologiskt smör
  • Saften av en halv citron
  • 1 kruka färsk basilika
  • Flingsalt och ett par var med pepparkvarnen


Dela tomaterna och lägg på ett fat. Bryt osten i bitar och lägg tillsammans med tomaterna. Bryn smöret i en panna (var inte rädd för att bryna smöret. Först smälter det, sen fräser det, sen börjar bryningen. När det är klart ligger salt på botten och överst har du ett gyllene smör) och skeda över det heta smöret över tomater och mozarella. Pressa över citron, salta, peppra och strö basilika över.

Njut till en bit kött eller grillad kyckling.



3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den där salladen verkar ju extremt god. Den måste jag testa till något. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Ja, den är supergod! Sommarens favvo tror jag :)

    SvaraRadera