tisdag 23 juli 2013

CrossFit med 100 ord


Före detta gymnasten Greg Glassman startade CrossFit för snart 20 år sedan, men egentligen var det först när crossfit.com lanserades 2001 som sporten spreds över hela världen. Idag finns cirka 4 400 certifierade CrossFit-Boxar i världen, ungefär 50 av dessa finns i Sverige. En finns i Kristianstad.

CrossFit – Fitness i världsklass - förklarat med 100 ord av Coach Greg Glassman:

"Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet.”

Som sagt. Jag är förälskad. I mitt nya gym, i CrossFit, i min träning. Precis den här motivationen behövde jag. Precis det här har jag önskat mig. Och det blir alltid som man tänkt sig.

I dag:
21-15-9-3-9-15-21 Kettlebell svingar 12 kilo/armhävningar (21 svingar, 21 armhävningar, 15 svingar, 15 armhävningar, 9 svingar..osv...
Jag är helt slut. Men lycklig. Och stark. I morgon är det onsdag. Då kör vi igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar