tisdag 30 juli 2013

Mat som bränsle

Jag har ju använt mat till att hantera alla känslor du kan tänka dig. Glädje, ensamhet, sorg, smärta, mys. Mest av allt har jag avreagerat mig. Stresshanterat. Och vilken relation jag haft till mat. Inget har varit roligt om inte maten varit där. Allt har varit mysigare med lite choklad. Hela dagen gladare om pastan var al dente.

Och så nu. Har jag bestämt mig för att bli smal på riktigt. Då handlar det främst om vad jag tuggar i mig. Träningen kommer att göra min kropp snabb, kvick och spänstig. Den kommer att ge mig en stark rygg, snygga armar och lätta fötter. Men träningen kommer inte att göra mig smal. Det kommer rätt mat - och att äta av rätt anledning -  att göra.

Man kan fira med mat om man är nöjd med sin vikt. Men man kan inte fira med mat om man vill förlora kilon. Jag har därför lovat Lisa - min vän syster och PT att jag ska, under en tid, se mat som bränsle. Det är bara något som ska få kroppen att orka prestera. Inte något som ska lysa upp min tillvaro eller trösta mig. Det är bränsle. Eld. Lågan.

Fakirdieten - som är en mycket strikt LCHFdiet är ingen lek. Men det funkar. Ni ska se att det funkar. Nu ska jag bli smal på riktigt.

CrossFit idag. Galet pass. Som alltid på tid:
10-8-6-4-2-1 Front squats med 10 kilosstång
200 m run (10 front squats, 200 meter löpning, 8 front squats, 200 meter löpning, 6 front squats, 200 meter löpning osv.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar