tisdag 23 juli 2013

Simplicity

Det har varit förvånansvärt enkelt att hålla en bra kost hela semestern. Jag bestämde mig ju för att röra mig varje dag, och äta medvetet. Det betyder att jag självklart några gånger har avvikit från min kostcirkel av grönt och kött till förmån för en glass, en bit melon eller ett glas rött (eller två!). Men när jag gjort det har jag gjort det medvetet. Jag åt till och med en halv våffla i Brugge. Det var den bästa våfflan i mitt liv. Men jag var vaken en halv natt med ont i magen - så det var, trots den underbara smaken, inte värt det.

Annars har ost, lufttorkad skinka, smör, ägg och grillat kött, dominerat. Och på autobahns matställen finns förpackad ost bland chokladkakorna. Dessutom finns en god sallad att få överallt. Det handlar bara om att göra val. Och tänka smart. Se till att vara förberedd.

Det har varit allt annat än kångligt att äta LCHF på semestern. Det har varit enkelt. Och jag är sjukt stolt över mig själv. Jag har inte trillat dit. Jag har inte tappat kontrollen. För jag har kopplat av. Kopplat ner. Sovit gott. Vilat, slappat och bara gjort sånt jag har lust med. Suget försvinner när jag inte är stressad. Så fort jag känner mig lugn stillar sig behovet av att stoppa något i munnen. Det är så självklart. Och när jag tänker på mitt liv, på de absoluta topparna och dalarna i min viktkurva, så har det alltid handlat om att jag självmedicinerat (trots att jag ALLTID har hävdat att - JAG är aldrig någonsin stressad!). Jag har överätit. Eller inteätit.

Det ligger så mycket skam i det här. Både i att stressa (jag tycker att stress är lite B på något vis, du bestämmer ju själv om du ska stressa eller inte säger min apa) Och jag skäms över att jag tryckt i mig choklad för att känna mig lugnare och för att belöna mig själv. Men det är helt enkelt den fula sanningen. Så har jag gjort. Hanterat stress och oro med att äta. Det är därför jag alltid går ner i vikt på sommaren. För att jag inte behöver stressäta. För att jag plötsligt är lugn. Avkopplad och fri från inre stress.

Så. Det här är en viktig nyckel för mig. Jag har ju vetat det här, men nu vet jag det. Nu har liksom tanken trillat ner, grundat sig och plötsligt är att glasklart. Jag fattar! Vid sidan om min träning ska jag därför börja jobba aktivt med stresshantering. Jag ska fortsätta min yoga på morgonen, lägga till meditation och jag ska se till att få träffa en riktigt bra coach på jobbet. Jag ska se till att få sova minst 7 timmar per dygn (helst 8) och jag ska lära mig att sitta och andas rätt.

Framförallt ska ENKELHET vara min ledstjärna i allt jag gör. Jag ska inte krångla till det. Jag ska ha ett enkelt hem. Relationer som är enkla och självklara. Jag ska äta enkelt och träna enkelt.

Nu ska jag bli smal på riktigt.
Och ikväll drar jag på crossfit igen. I am in love.




3 kommentarer:

  1. Från klarhet till klarhet <3

    SvaraRadera
  2. Yes. Tänk vilken tid det skulle ta! ;)

    SvaraRadera
  3. Heja dig! Enkelt, det strävar jag också efter.

    SvaraRadera