måndag 19 augusti 2013

Glutenfri, mejerifri, alkoholfri, nikotinfri, sockerfri och fri som enfågel

Jag har fått frågor om hur jag äter under en dag - och det är ganska enkelt att beskriva - för jag jobbar ju på att inte fluffa så mycket kring maten, bara äta och se mat som bränsle. Inte lägga så mycket känslor i maten och bara äta och vara nöjd. Inte variera i oändlighet, bara äta. Jag klarar det för det mesta, men när känslorna sätter in, så vet jag i alla fall vad jag kan stoppa i munnen. Och vad jag ska ge fan i. Så:

Lisas Fakirdiet:


  • 20.00 till 12.00 är fastetid. Här ingår klara drycker som kaffe, te och vatten utan bubblor.
  • 12.00 är det lunch för mig. Då bryter jag fastan (breakfast) och äter jag 3 ägg, 3 matskedar smör och några gurkstavar - Eller äter jag: 2 ägg, en liten burk tonfisk i vatten och 3 matskedar hemmagjord majo. Det är min lunchvariation. 
  • 18-19 eller 19-20 måndag till fredag tränar jag CrossFit/stryketräning. Nästa mål äter jag med andra ord efter träning. Då äter jag 150 gram oxkött, lax, räkor, kyckling. Till det broccoli och gröna blad. Inte så mycket grönt, mest för ögat. Jag äter också 25-40 gram smör. Gärna med lite vitlök och chili, eller kanske lite lime på. 
Om jag blir hungrig under dagen dricker jag Bullet Coffee (kaffe med smör och kokosolja som mixas med mixerstav eller mjölkskummare till en smörlatte).

Jag har också en dl kokosgrödde att använda under dagen/kvällen om jag känner att jag behöver. Ibland skakar jag den med en skopa proteipulver -  min favorit finns här. Vissa kvällar använder jag kokosgrädden till en varm kokosdrink. Jag kokar upp kokosgrädde, kanelstång och lite vaniljpulver. Det blir riktigt gott och när jag behöver lite comfort så dricker jag en sån. Det är varmt och gräddigt och tröstande. Bra PMS-hjälp.

Ja. Svårare än så är det inte. Men det är inte enkelt. Men som Lisa brukar säga - om det vore enkelt skulle det inte finnas några tjockisar. Dessutom mår man som en prinsessa och sover som en prins. Jag är pigg, stark och vaken. På G. Och snart är jag smal på riktigt.

PS:
På den här maten har jag gått ner fem kilo på tre veckor. Jag har inte varit hungrig eller sugen en enda gång. Det är fett med fett.



Kokosgrädde med kanelstång och vanilj

Frivändningar idag. Underbart roligt!

6 kommentarer:

  1. Det var snabbt jobbat, tack!! Den där kokosdrinken lät ju som en dröm, gud vad gött (som vi säger i götet).. ska nog testa redan imorgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kokosär supergott! Testa, du kommer att älska den.

      Radera
  2. en fråga till! hur är dina mått på MBC? Har svårt att få till en god tycker jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror lite på hur hungrig jag är, men ofta kör jag en rågad matsked smör och lika mycket kokosolja.

      Radera
  3. Antar att man kan vänja sig vid detta... fråga, hur är tänket med kolhydraterna, de är ju nästan helt uteslutna i denna kost eller räcker det med det som är i broccolin o salladen. Jag tänker att när man har gått ner färdigt och hittat sin fasta vikt - Då har ju kroppen liksom klarat sig för att den tagit av alla reserver som är lagrade i kroppen, men om den reserven tar slut måste man inte tillsätta lite mer kolhydrater då? När jag läser om kolhydrater hittar jag "Kolhydrater är kroppen främsta energikälla. Det är bränsle för kroppen men också för hjärnan. Kroppen kan inte lagra några större mängder kolhydrater och vid hård träning tar våra kolhydrater fort slut"
    Vet du, hur ska man tänka?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag skulle tipsa dig att läsa Matrevolutionen av kostdoktorn, han skriver väldigt bra om den här med kolhydraer som främsta källa till energi. Jag har aldirg känt mig starkare, piggare och vaknare än nu, när jag inte äter mer än 5-10 gram kolisar om dagen. Av socker och stärkelse däremot blir jag trött, seg och lite långsam.

    Jag tror att så länge du vill gå ner i vikt så är det viktigt att hålla sig väldigt strikt till nära noll kolydrater, men när du hittat din vikt är avsteg eller mer grönsaker inga problem. Kanske jag till och med kommer att lägga till mejeriprodukter då.

    SvaraRadera