måndag 23 september 2013

Nödproviant

Dagens hjältar. Blodsmak. 


Jag gör aldrig sånt här. Bakar LCHF. Jag är inte sugen helt enkelt. Någon gång har jag gjort glass i glassmaskinen på äggula, vanilj och kokosgrädde. Men bakar gör jag aldrig. Jag är inte sugen längre, så det har liksom inte behövts.

Men - jag har i bland saknat något att äta snabbt efter träningen, eller ha med mig som nödproviant på konferensen. Hittade ett superbra recept hos Martina på High fat fitness och har experimenterat lite. Mitt recept blev hur gott som helst. Receptet innehåller ungefär 20 gram protein, och mindre än 2 kolisar per bar. Nu har jag ett gäng i frysen att ta fram om det kniper.

LCHF-proteinbars (ca 8-10 st.  ~ 2g Kolhydrater/bar)
  • 3 skopor proteinpulver med chokladsmak. Jag använder min favvo. Whey 100% double rich chocolate är hur god som helst. Och det ska ju vara gott att leva. 
  • 150 g solroskärnor
  • 3 matskedar kakaonibbs eller kakao
  • 1 dl kokosgrädde
  • 25 g smör
  • 25 gram kokosolja 
  • 1-2 msk kokosflakes 
  • Blanda alla torra ingredienser i en matberedare, mixa tills solroskärnorna hackats fint, häll på kokosgrädden och kokos-smöret. Mixa tills du får en fast konsistens som du kan rulla till bollar eller forma till bars.
  • Sätt in i kylen en stund eller ät direkt!

Proteinbar och smörlatte. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar