tisdag 10 september 2013

Svettmaja


Har du kikat på innehållsförteckningen på din deo? Jag skäms lite för jag propagerar för, och köper så långt det är möjligt, ekologiska varor. Framförallt försöker jag att inte stoppa i mig eller ge barnen något som har en allt för lång innehållsförteckning. Helst vill jag bara äta mat utan innehållsförteckning. Jag smörjer kroppen med sesamolja och jag använder ekomärkt kräm till ansiktet. Men min deo!! Herre gud. Det är  ju rena giftet.

För flera år sedan slutade jag helt med deo. För att jag inte ville utsätta mig för den cocktail av kemikalier som jag tror kan vara farliga för min hälsa. Jag ska säga att det inte är någon rolig historia att sluta med deo. Den första veckan helt utan (eller med ekodeo för den delen) stinker armhålorna. Stinker! Men sedan ger det sig. Det är som om porerna måste renas på något vis. Renas från Aluminiumklorid och aluminiumklorhydrat som båda är kemikalier och antiperspiranter. År av använding gör att de tränger in i porerna och bildar en tjock gelé som blockerar svettkörtlarna. Små molekyler tränger in i huden och vidare till blodet där de med tiden förhöjer kroppsnivån av aluminium.  Inte så eko med aluminium i kroppen. Fy.

Sen har jag ärligt talat haft problem med ekodeo. De funkar ju inte! Jag är ingen person som svettas speciellt mycket men jag vill ha en produkt som funkar. Jag vill faktiskt vara trygg. Säker. Att även om det blir lite varmt och stressigt vill jag fortfarande dofta ok.

Men nu. Har jag hittat lösningen! Jag använder först kristalldeo. Kritalldeo är mineralsalt som löses i vatten och sprayas på valt ställe. (Jag köper min kristalldeo på ICA) Funkar hur bra som helst, naturlig antipersperant utan gift och lägger sedan på UTEKRAMS deo. Då slipper jag bli svettig i armhålan, och jag doftar gott av aloevera.  Perfekt!

Crossfit i kväll. Härlig stämning på boxen. Vi jobbade två och två. Jag känner mig förälskad. I crossfit! Det är så galet roligt!

Dagens WOD

10 marklyft 40 kg
10 push press med kettle bell 2x6 kg
AsManyRepetitonsAsPossible på 12 minuter. Det var gymt jobbigt. Hur i hela världen kan 12 minuter vara så jobbiga?

I morgon ska vi träffa en GIRL igen. Hon heter visst Eve. Hon verkar vara en jobbig en.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar