onsdag 16 oktober 2013

Fröer, Nattljusolja, Jackie och annat smått och gott

Jag har fått några frågor kring mitt fröexpriment och kring riskerna med att äta för mycket frön,  eftersom vissa har höga halter omega 6 i sig. Jag äter olika frön i olika cykler, kopplat till min mens (det är svår PMS jag försöker bota, eller i alla fall hämma).

De olika fröblandingarna består av; Sesamfrön som innehåller sesamin som har en skyddande effekt mot cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. De är rika på omättat fett och kalcium;  Pumpakärnor som är rika på nyttiga antioxidanter och mineraler, proteinhalten  hos pumpakärnor hör till den högsta bland frön. Pumpakärnor innehåller också zink; Linfrö; som håller magen i trim och är rika på bra fetter. De vattenlösliga fibrerna i linfrö fungerar som GI-sänkare eftersom de gör att maten portioneras ut långsammare från magsäcken samtidigt som de kapslar in maten så att tarmen får jobba mer; Chiafrön - min favorit! De är helt underbara och är det mest omega3-rika livsmedlet man kan få tag på i Sverige; Solrsfrön, och här får man mycket riktigt tänka på mängden, de innehåller kolesterolsänkande växt-steroler och är rika på nyttiga mineraler och fettsyror, men också en hel del omega6. I mitt cykelexpriment kompenseras omega6-dosen i mina fröblandningar med en hög dos omega3 i kapselform. Jag äter också Nattljusolja. Huvudämnet i nattljusolja är GLA, som är ett förstadium till prostaglandin och stimulerar kroppens egen produktion av prostaglandiner, vilket ger en hormonell effekt som kan minska PMS- och klimakteriebesvär.

Jag mår prima. Sover gott, och känner mig pigg. Och trots att jag nyss börjat mitt experiment har något hänt. Jag har mindre blödning, sover bra trots mens (jag brukar inte sova alls första nätterna) och jag upplever mindre sorgsenhet och rastlöshet. Vi får se om utvecklingen håller i sig. Jag lovar att hålla er underrättade om hur allt fortskrider.

Dagens WOD på CrossFit Kristianstad. En girl. Alltid galet jobbigt.
Jackie (jag skalade ner till puppies).
1000 meter rodd
20 thrusters 10 kilo
20 ringrodd
På tid. Såklart.

Hög energi i kväll och jag måste säga att vi är grymma. Källaren på Basic gym börjar bli färdig och idag stod roddmaskinerna och väntade på oss. Jag rodde tills jag nästan stupade. Det är fruktansvärt jobbigt. Inte en enda del i kroppen är oberörd. ALLT jobbar.

Accept what you can't change. Change what you can't accept.





4 kommentarer:

  1. Finaste raka ryggen! Du ser så fräsch ut! Kul med fröerna, jag ser framemot fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. Tack fina LIsa. Jag försöker. TORQUE TO THE PEOPLE! ;)

    SvaraRadera
  3. Vad spännande läsning, ska bli kul att följa hur det går, om det är lika bra om ett tag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att hålla dig underrättad :)

      Radera