lördag 5 oktober 2013

Man vill ju inte bli biff..



Det är så många kvinnor som inte vågar styrketräna, eftersom "man ju inte vill bli biff". Så. Nästa gång du är på Friskis kan du väl ta en minut och blicka ut över gymet. Notera vad som är uppenbart. Men som ingen pratar om. Alla tjocka kvinnor sliter i trappmaskinen eller på löpbandet. Alla smala, muskulösa killar? De lyfter stänger och hantlar. Man blir inte biff av att lyfta tungt. Man blir smal och stark. Och om man av en händelse blir biff är det bara att gratulera. Hatten av. Inget kommer att få dig att leva längre som att vara stark i kropp och själ. Man vill bli biff. Om biff är en muskulös kropp, är biff exakt vad jag vill bli.

Min första träning med Coach Carlström och Kristianstad Kraftsällskap i förmiddags. Och vet ni? Det finns inget roligare än att lyfta saker. Det enda som grämer mig är att det tog mig drygt 40 år att upptäcka det. Men vad fysiken. Bättre sent än aldrig. På dagens träning var vi en salig blandning i åldrarna 10-40 år och Basic gym är som vanligt en plats där glädjen och värmen osar. När jag kom dit idag (tänk 40-årig kvinna i strumplästen, lagom vilsen, äntra ett rum fullt av människor som lyfter tungt) går en ung man (tänk 19-årig atlet) rakt fram till mig, tar i hand och säger Hej! Jag heter A. Välkommen hit! Vänta här så ska jag hitta någon som tar hand om dig. Och nej. A var inte en anställd person. Han var precis som jag, där för att träna.

Nu ser jag fram emot att nöta squats och lyfta tyngder tillsammans med Kraftsportssällskapet. Underbara framtid!




4 kommentarer:

  1. Får lite gåshud här. Vill säga grattis, nej, GRATTIS!
    Ärligt, rakt och .... sant!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Vad du är fin! Tack för att du lämnar spår här, tack för pepp och tack för att du alltid känns ärlig och sann.

    SvaraRadera
  3. Välkommen skall du vara kände att jag glömde hälsa dig välkommen idag på träningen. Vällommen till C4KS./Uffe

    SvaraRadera
  4. Tack Uffe! Jag kände mig så välkommen, det ska bli superkul detta!

    SvaraRadera