söndag 24 november 2013

Av rätt anledning

Vi ska har kalas för min J idag. Inget stort, vi har ju redan firat honom med en hejdundrandes resa till Mellan Östern, utan bara en liten middag. Hursomhelst, för en stund sedan stod jag och preppade för den här middagen (det blir pulled beef) och skar 1,6 kilo fransyska i bitar.

Vet ni hur mycket 1,6 kilo är? Det är vansinnigt mycket när man ser det upplagt på en köksbänk. Och jag har gått ner 10. 10 kilo. Sedan 27 juli. Mentalt är det förstås en resa som började tidigare, som pågått i många, många år och som fick sitt avstamp där i Klippan, den där berömda Tabata-tränigen med Lisa för drygt ett år sedan. Men jag gick in i strikt LCHF och CrossFit-träning den 27 juli i år. Ofattbart att det bara är 4 månader sedan. Hela mitt liv är förändrat på de här månaderna. Det är som om någon tog av mig ett par glasögon med fel lins. Allt är glasklart.

Jag har ju gått ner både snabbare och mer, tidigare i mitt kaosartade tjockisliv, men alltid av fel anledning. Jag har viktväktat (läs: mått skit och svultit mig ner i vikt), eller jag har varit deprimerad (läs: skilsmässa eller jobbkris). Men jag har aldrig förut bara ätit bra mat, tills jag är mätt och tränat mig ner i vikt. För första gången händer det här av rätt anledning. Jag mår bra och går ner i vikt. Äter bättre och renare än någonsin, tränar min kropp, stark, smidig och går ner i vikt.

När jag var på konferens i veckan fick jag en del kommentarer kring mitt sätt att avstå från det som så ofta bjuds på under en konferens, frukostbuffé, förmiddagsfika, godis, frukt, eftermiddagsfika, nybakt bröd, desserter, vin. "Lite vin kan du väl unna dig?" "Frukost är det viktigaste målet av dem alla och buffén ser sååå fin ut. Finns inget bättre än frukostbuffé!" "En kaka gör ju inget, och det är ju äppelpaj!".

I bland är det är jobbigt att förklara och försvara - och jag har ingen lust att debattera LCHF och periodisk fasta hela tiden. Men. För mig är svaret enkelt. Jag unnar mig inte ätbara saker längre. Jag unnar mig ett extra träningspass, en sovmorgon eller en massage. Och jag mår bra. Min berg-och dalbana är över. Jag sover gott, jag är mätt, aldrig sugen, mina magproblem är över, mina hudproblem borta. Och. Min övervikt överger mig. Äntligen. Nu ska jag bli stark, smal och smidig av rätt anledning.


2 kommentarer:

  1. Wow, grattis till dina tio! Och ja, som du redan vet: det är du som är bossen. Herre gud för alla tyckare. Må de hitta något att pyssla med en dag.

    SvaraRadera
  2. EXAKT!! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :)

    kraaaam!

    SvaraRadera