söndag 10 november 2013

Clean

Ren mat. Det är min fjärde månad på Lisas Fakirdiet. Det låter mycket värre än det är. Det är tvärtom den bästa, renaste maten jag ätit i hela mitt liv. Kött, ägg, bra fett och gröna grönsaker. Vatten. Till fest med bubblor i. Ingen stärkelse, inget gluten, inget socker, ingen fruktos, ingen alkohol. Mat utan innehållsförteckning som coach Carlström brukar säga. Ren mat.

Självklart händer det saker i kroppen på den här typen av mat. Förutom att jag gått ner i vikt (tio kilo!) har jag sänkt min vilopuls med 15 slag/minut, känner mig pigg hela dagen (inga sockertoppar - inga sockerdippar), sover som en prinsessa (minst 8 timmar!), bättre munhygien (enligt tandläkare Svensson), renare hud, och en massa andra fördelar  - så finns det en stor sak som förändrats. Mitt förhållande till mat. Jag äter när jag är hungrig. Jag äter när jag är hungrig. För många av er låter det här inte så märkvärdigt, men för mig är det revolution. Jag har nämligen ätit på alla känslor du kan tänka dig. Stressad - äta. Glad - fira med gott! Deppig - trösta med sött. Sorgsen - pigga upp med salt. Rastlös - slå ihjäl tiden med något gott. Trött - bli pigg med mat.

Men nu. När min kropp är nöjd. På ren mat och rätt fett. Så äter jag när jag är hungrig. Det är jag vid 12.00 när jag äter lunch (på helgerna ägglatte, i veckorna några kokta ägg, fett och kanske en bit tonfisk) och vid 19.30 när jag äter middag (en kycklingfile och lite majjo kanske. Eller några ägg och smör igen..).

Som ni hör så är mitt romantiserande kring mat förbi. Lunch: Jag behöver fylla på så jag kan vara en bra ledare och pigg kollega några timmar till. Middag: Jag är hungrig, har tränat hårt och behöver mat i magen så jag orkar njuta av familjen en stund innan jag somnar.

Mat har blivit drivmedel. Inte mys. Gud vad jag inte saknar mitt forna förhållande till mat.


4 kommentarer:

  1. Låter så befriande :) Så härligt för dej!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är verklingen befriande! Jag är fri.

      Radera
  2. Va härligt att det funkar så bra för dig och att du mår bra!! :-D

    SvaraRadera