söndag 17 november 2013

Sköna, sköna söndag

Sov många timmar. Återhämtar, läker och sträcker ut. Jag älskar min säng. Älskar min sömn. Jag vet att min viktnedgång är beroende av den, vet att min förmåga att vara en bra mamma, bra partner, bra chef och bra vän är beroende av den. Vet att om jag ska slå några personliga rekord på träningen denna vecka, vill det till att jag äter bra och sover ännu bättre. Så. Söndagen är grymt skön och går i vilans tecken.

Vädrat alla täcken och kuddar i solskenet (det är som vår ute!), bäddat rent, stoppat in ett långkok i ugnen och tänker inte plocka ut den på 8-10 timmar. Nu smörlatte till lunch och sen en god bok tror jag.
Typ Kelly Starret. Jag är helt besatt av hans bok Becoming a supple leopard. Om du är intresserad av träning och av att behålla en hel stark kropp, läs den. Det är så många saker som faller på plats för mig. Och så många frågor som dyker upp. Men så är det ju, när man gräver och grottar i något man älskar, då vill man bara veta mer.

I boken finns ett kapitel som handlar om armhävningar och alla de svårigheter som många har med denna ganska basala övning. Själv har jag aldrig kunnat göra en strikt armhävning. Jag minns när jag gick i kanske 4de klass och sa till min gympalärare "Kan du visa mig hur jag ska göra en armhävning, jag kan inte, och vet inte om jag gör rätt" Varpå han svarade: Nej. Armhävningar är svårt för tjejer. Du kan göra kullerbytta istället. VA?? Resultat? Jag har gått genom livet och tänkt: Jag kan inte göra armhävningar. Jag kan inte göra armhävningar. Tjejer brukar ju inte kunna det. Det är svårt. Jag kan inte göra armhävningar. 

Hur som helst. Dr Kelly Starret rekommenderar ett hjälpmedel för armhävningar. Ett band som spänns mellan armarna, i höjd med armbågarna, som håller positionen och som ger avlastning på vägen upp. En Slingshot. Det är helt fantastiskt. HELT fantastiskt!! Jag fattar plötsligt hur man gör en armhävning. Så. Nu är det bara att träna. För det man tränar blir man bra på.

Om du vill köpa en Slinshot eller kika mer på hur du kan använda den i din bänkpress eller vid armhävningar, kika här: http://www.improveyourbench.co.uk











Smörlatte: Ekosmör, kaffeshot, kokosolja och ekoägg. Mixa. Njut!

1a hjälpen vid armhävningar!


2 kommentarer:

  1. Jag har en fab för armhävningar och känner att här vill jag utforska. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Testa, den är grym! Och armhävningar blir plötsligt kul :)

    SvaraRadera