onsdag 25 december 2013

Juldagstankar

Vaknade i morse med halsont. Valde bort träningen och bestämde mig för att hoppa i raggsockorna direkt. Överdoserar D-vitamin och ägnar en stund åt min foamroller i stället. Och åt mina mål för 2014. Jag mår säkert bättre i morgon.

Har du formulerat dina mål för 2014? Jag kan inte sluta tänka på hur otroligt glad jag är att jag går in i ett nytt år utan att lova att sluta eller börja med något. Jag ska inte sluta röka. Jag ska inte börja träna. Jag ska inte sluta med godis. Jag ska inte börja äta mer grönt. Jag ska bara fortsätta mitt liv som jag har börjat det 2013.

Om du vill sluta eller börja med något så formulera det för dig själv. Skriv ner. Gör en plan. Utan en karta blir resan ett enda virrvarr. Och jag lovar. Kunde jag, kan du. Men gör det inte för någon annan, gör det för dig själv. Massor av människor kommer att ha åsikter. Skit i dem. Gör din grej. Men formulera för dig själv var för du gör det. När du tvivlar (för det kommer du att göra med jämna mellanrum), gå tillbaka till det du skrev en gång.

Mina råd till dig:


  • FETT: Läs, eller titta på: Matrevolutionen. Fimpa stärkelse, socker och gluten. Det finns inget - INGET - i pasta som din kropp behöver. Inte dina barn heller för den delen. Släpp din fettskräck. Du blir inte fet av fett (och inte grön av grönsaker), du blir mätt och slipper blodsockerkarusellen. Och jag vet. För alla oss som är uppfostrade av viktväktarna är detta det svåraste av allt. Men det är inte fett som är fienden. Det är socker. 

  • SHUT UP MONKEY MIND: Om du har en apa på axeln som skriker att du inte kan, fråga apan hur du skulle kunna göra ändå. DU KAN INTE HOPPA UPP PÅ BOXEN! Ok. Men hur skulle det kunna se ut? Du kan hoppa fem centimeter högt upp på en viktplatta. DU KAN JU INTE SPRINGA!! Ok. Men hur skulle jag kunna göra? Du kan jogga 100 meter och gå 100. DU KAN INTE GÖRA 50 SQUATS. Ok. Hur skulle jag kunna göra? Du kan göra 10. Vila. Gör 10. Vila. Få din apa att hålla käften. 

  • TID: Ge den tid som en livsstilsförändring förtjänar. Om det du gör för livet, spelar inte ett misstag eller avsteg någon roll. Vem vill gå igenom livet utan misstag? Men vänta inte tills du är redo. Börja idag. Jag har varit redo att börja träna i 20 år. Men det är inte samma sak som att göra det. 

  • GÖR: Resonera inte med dig själv när det kommer till träning. Bara gör. G Ö R. Ursäkterna jag kom upp med för mig själv första året (varje kväll!!) är helt sanslösa. Lyssna inte på dem. Det är apan som pratar igen. Bara GÖR. 

  • Smärta: Ont är inte farligt. Din kropp vet skillnaden på ont och o n t. Att förändra livet gör lite ont i bland. Är lite smärtsamt. Var inte rädd för det. 

  • LETA: Hitta ett gym där du möts av respekt, värme och glada skratt. Inte bara i ord på väggarna. Kanske är det inte det stora gympastället där alla du känner tränar. Kanske är det en liten box eller en förening? Du känner det direkt. Leta efter ett ställe där människor hälsar varandra med förnamn. Det säger allt.

  • BE: Be om hjälp. Och hjälp kommer. 









2 kommentarer:

  1. Gott nytt år, vill jag säga redan, du starka tjej!

    SvaraRadera
  2. Gott nytt Nina! Nu går vi mot ljusare tider. kram!

    SvaraRadera