lördag 7 december 2013

Mer frön!


Mer frågor om frön och seed cycling (att försöka påverka dina hormonella obalanser med fröer).

De olika fröblandingarna består av;

  • Sesamfrön, innehåller sesamin som har en skyddande effekt mot cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. De är rika på omättat fett och kalcium.
  • Pumpakärnor, är rika på nyttiga antioxidanter och mineraler, proteinhalten  hos pumpakärnor hör till den högsta bland frön. Pumpakärnor innehåller också zink. 
  • Linfrö, som håller magen i trim och är rika på bra fetter. De vattenlösliga fibrerna i linfrö fungerar som GI-sänkare eftersom de gör att maten portioneras ut långsammare från magsäcken samtidigt som de kapslar in maten så att tarmen får jobba mer. 
  • Chiafrön, min favorit! De är helt underbara och är det mest omega3-rika livsmedlet man kan få tag på i Sverige.
  • Solrsfrön, innehåller kolesterolsänkande växt-steroler och är rika på nyttiga mineraler och fettsyror, men också en hel del omega6.
  • Omega3 (från Pure Pharma såklart. Hojta om du vill köpa till bästa pris!), I mitt cykelexpriment kompenseras omega6-dosen i mina fröblandningar med en hög dos omega3 i kapselform.
  • Nattljusolja, huvudämnet i nattljusolja är GLA, som är ett förstadium till prostaglandin och stimulerar kroppens egen produktion av prostaglandiner, vilket ger en hormonell effekt som kan minska PMS- och klimakteriebesvär.


Så här blandar jag mina fröer:

Dag 1 (första dagen på mensen) fram till dag 14
Krossade linfrön/Chiafrön/Pumpafrön (gärna en blandning av alla): 2 tsk
Omega 3: 3 kapslar på morgonen, 3 kapslar på kvällen

Dag 15 fram till första dagen på mensen
Solrosfrön/sesamfrön (eller båda): 2 tsk
Omega 3: 3 kapslar på morgonen
Jättenattljusolja (Evening Primrose Oil): 3 kapslar

Jag har som sagt testat 3 månader nu och upplever stora, stora förändringar - se gårdagens inlägg.

I kväll. Bowling och middag med vännerna på Basic gym. Jag vad ska man säga? Skratt, allvar, mat, dryck och värme. Nu är det jul och och snart är det nytt år. Det ska bli de personliga rekordens år. 2014  - Bring it on.




2 kommentarer:

  1. Jahhhh, bring it on!
    Kramens!

    SvaraRadera
  2. Eller hur! Jag ser så fram emot det! Tror aldrig jag har slagit några rekord tidigare i mitt liv :)

    SvaraRadera