söndag 15 december 2013

Pull ups-verkstad

Sköna söndag.

I ett tidigare liv smågodis och kanske en pizza. I dag: egentid på Basic gym. Det var länge sedan jag åkte och tränade utanför ett pass, helt själv, men fasiken vad det är bra att göra det ibland. Tempot blir ju ett helt annat och jag kostade på mig mer eftertänksamhet och jag vågade experimentera lite. Jag funderade på varför, och det har nog med prestationsångest att göra. Precis som att min apa tycker att det är ok att misslyckas när ingen annan ser.

Men jag misslyckades inte.

Jag ökade min kettlebell till 16 kilo i uppvärmningen (från 14). Och. Jag slogs av hur roligt jag tycker att det är att hoppa hopprep, något som jag formligen avskydde för ett år sedan. Nu längtar jag. Får lite lycko-pirr i magen av tanken. Som när jag var barn och älskade att hoppa och längtade ut till mina vänner och hopprepen.  Sen stången och jag. Press, push press och till sist stöt. Vågade lägga på lite mer vikt än igår när jag tränade stöt idag igen. Det som hejdade mig från att lägga ännu mer vikt på stången var vändningen. På det sättet är tyngdlyftningen självsanerande. Det du inte orkar vända upp kan du heller inte lyfta över huvudet.

Och sen. Pull ups-verkstad.

När jag testade pull ups för första gången (i en WOD) tillsammans med Coach Carlström i augusti hade jag inte en chans att "hålla emot" mitt eget gummiband. Jag for liksom framåt och kroppen kom i okontrollerad gungning. Jag fixade det tillslut efter som Jonas stod bredvid mig och höll emot. Jag behövde faktiskt, i ärlighetens namn, också hans hjälp för att få foten igenom gummibandet. Jag har efter det inte försökt mig på pull ups igen, utan ganska envist fortsatt att göra ringrodd i stället.

Men idag när jag var ensam på gymet vågade jag testa lite. Började med att förvåna mig själv genom att utan problem få igenom foten på gummibandet. Körde 10x3 och kunde inte låta bli att le medan jag gjorde det. Jag orkade inte rakt igenom utan fick vila och tog dem fem och fem. Ibland kom jag i sving men orkade stå emot och stoppa kroppen innan jag gungade för mycket. De var inte strikta och inte perfekta på något vis. Men ändå. Testade både med svart gummiband och sedan med blått+grönt. Det går framåt. I alla fall.

Nu ska jag bara lata mig och njuta av en ledig dag, grandoft och en ägglatte som fick ny höjd med pepparkakskryddor (nejlika, kanel, ingefära och kardemumma).


Kettlebell. Me love. 

Gummiband som avlastning i pull ups-verkstad. 

Jullatte: ekoägg, ekosmör, kaffe, pepparkakskrydda. Mixa! 

2 kommentarer:

  1. Härligt att höra! GRYMT jobbat! Då är det pullups för hela slanten i wodarna nu framöver som gäller!!:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack bästa Sofie! Ja nu får det bli pullups för hela slanten. Om coachen godkänner det ;)

      Radera