söndag 1 december 2013

Vem har du i ögonvrån?

Under veckans träning har jag haft ett par riktiga aha-uppleveler. Ni vet - när allt blir tydligt och man plötsligt fattar.

För ibland spelar det ingen roll hur många gånger världens bästa Coach försöker förklara eller hur många böcker eller youtubeklipp en glad motionär ser på, man f a t t a r ändå inte. Tills plötsligt en dag. När man ser något i sin ögonvrå. Och allt faller på plats.

I veckan på träningen hoppar vi hopprep som uppvärmning. Jag har aldrig klarat ett dubbelhopp förut. Jag testar förstås alltid när jag får möjlighet, men ni som följt mig ett tag vet ju att just hoppa inte är min starka gren (eller i alla fall inte var min starka gren). Hur som helst. I fredags hoppar vi hopprep ganska avslappnat, mest för att få lite puls och jag testar en, två, tre double unders. Klarar det inte. Min strategi var att försöka veva snabbare och hoppa längre. Funkade sådär. Jag fick hopprepet på fel sida foten varje gång. Som alltid. I min ögonvrå ser jag värdens bästa S hoppa double under efter double under -  och hon gör något annat. Hon hoppar inte längre. Hon hoppar högre. Hon drar knäna mot magen. Som i höga knän. Såklart. SÅKLART.

Jag testar. Och klarar på första. Testar en till. Klarar igen. Jag var så glad att jag inte lyckades hålla hopprepet i fart utan fick börja om efter varje dubbelhopp, men ändå. Jag klarade det. Eftersom jag äntligen fattade.

Sen. I lördags, tyngdlyftning. Vi tränar vi vändningar. Samma sak igen. Jag har i teorin förstått att jag ska under stången, men jag har i praktiken inte sett hur det ska gå till. I min ögonvrå - ser jag A: Sitta, dra stången under knä, överknä, höft, snabbt upp och sen glida in under stången för att vända den och fånga den i en djup squat på raka armar. Så galet snyggt. Stabilt och starkt. Då. Fattade jag. Kände genom hela kroppen hur det borde vara. Nu (hälsar coach Carlström), när jag har fattat, behöver jag bara tiotusen lyft innan det sitter. Men jag är påväg.

Summa summarum? Genom hela livet. Var kaxig och våga testa. Men - Se till att ha rätt personer i din ögonvrå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar