måndag 13 januari 2014

Äntligen måndag!

Tänk att när jag sätter mig i bilen och får köra ner till Basic gym så försvinner allt annat. Det är en fristad. Allt annat -  all stress, all vilsenhet, all frustration, all hunger och all trötthet försvinner. All snö och blåst, allt mörker är borta. Allt det lämnar jag utanför dörren. Väl inne känner jag mig glad, pigg, stark och hel. Och det är ljust. Och varmt. Och kärlek rakt igenom.

I kväll resonerade jag med mig själv kring vad jag skulle träna. Fram och tillbaka. Kände att jag ville köra vidare på mitt Starting Strength-program, för att lyfta tyngre, men var galet sugen på en WOD.

Hur som helst. Jag körde mina lyft. Värmde upp med mitt gäng och sedan, medan mina vänner hängde i monkey bars och hoppade upp på boxar, så lyfte jag tungt. Jag började att värma upp varje lyft med en stege, där man börjar lågt och lägger på lite i taget:

  1. Lyft med stångx5x2
  2. x kilo x5
  3. x kilo x3
  4. x kilo x2
  5. x kilo x5 x3 och det är själva träningssetet. Här ska du vara uppe i ca 80% av ditt maxlyft. 

Sen körde jag mina set:

  • Back squat 40 kilo x5x3
  • Push press 31 kilo x3x3
  • Dead lift 65 kilo x5x3
Det kändes bra. Jag vågar mig ner lite djupare i min back squat och mina marklyft känns helt ok. Trodde att jag marklyfte 5x60x3 men när jag lastade av upptäckte jag att jag hade lyft 65 kilo. Bara sådär :) Jag valde push press idag, eftersom det är svårt att köra bänkpress när man tränar själv och jag tänker att jag ska alternera mellan strikt press, push press och bench press. Det är svårt att hålla sig från att slänga på mer vikt, men jag vill gärna göra det här rätt. Lite vikt i taget ska på, lite för varje pass och snart kommer jag att var förbi mina maxlyft. Det gäller bara att fortsätta bygga styrka och jobba med rörlighet. 

Det är så galet roligt det här. 





3 kommentarer:

  1. Shit. Jag vill också lyfta. På riktigt!
    Måste ta tag i detdär. På riktigt.

    SvaraRadera
  2. :) Har du någon som kan hjälpa dig? Boka upp en träff med en gammal styrkelyftmänniska och kör. Det är så galet kul.

    Kram
    a

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en del trådar och jag ska dra i dem ;)

      Radera