söndag 5 januari 2014

Dag 1

Ja. Som sagt. Det här är inte bara de personliga rekordens år, det är också squatsens år. Så, nu får jag sluta prata och börja göra. Det räcker inte att läsa dr Starrett, och det räcker inte att göra sina mobility wods lite hipp som happ. Jag behöver en plan. Så dags att ta action, hur jobbigt det än är. Jag vill förändra. Jag inser att detta är ett livsprojekt, det går aldrig att sluta jobba med sin rörlighet, men jag börjar med att ge mig själv 30 dagar av rörlighetsträning. Varje dag. Inga undantag. Inga resonemang med mig själv. Bara göra.

Jag har hittat ett superfint program för ökad rörlighet i knäböj och marklyft och det programmet tänker jag lägga in på morgonen. Innan kaffet. Vid 05. Det kommer självklart att vara en utmaning att gå ur sängen och dra igång, men jag är säker på att det kommer att vara värt det. Det finns en timma mellan 05 och 06 som är magisk. Min holy hour. Just nu består den bara av reflektion och planering, men från i morgon består den inte bara av huvud utan också av kropp.

Programmet tar 30-40 minuter att göra och det består av en uppvärmningsdel och en rörlighetsträning. Fokus ligger på fotled, baksida lår/rumpa, höft, bröstrygg. Exakt vad jag behöver! Jag lägger till några yogaövningar som jag älskar också, mest för att det är så skönt. Alla med fokus på att öppna höften. Dessutom kör jag Kelly Starretts Hip flexion, för den är grym helt enkelt.

Programmet finns att ladda ner på styrkelabbet.se och är gratis att hämta hem. Kelly Starrett har skrivit Becoming a Supple Leopard och finns i tusen och tusen klipp på nätet. Googla. Han är grym.

Hänger du med? 30 dagar? 30 dagar av ditt liv för att se vad som händer? I dag är första dagen på resten av mitt liv.





Favvoboken

2 kommentarer: