söndag 26 januari 2014

Drishti

Sköna söndag. Tränar på egen hand med bästa S och det är träning på ett annat sätt. Lugnt, med eftertanke och med experimentlusta. Vi låter det ta tid och vi testar saker. Det är så himla roligt. Vi körde vårt rörlighetsprogram från www.styrkelabbet.se och för min egen del börjar det verkligen betala sig. Det är så fantastiskt men jag känner hur höften har öppnat sig och jag kommer ner. N e r.

I dag kunde jag sitta min djupaste squat, ganska obehindrat (i Nanoskorna, ingen klack!). Det kunde jag inte utan att tippa upp på tårna eller utan att få ankfötter för bara några veckor sedan. Visst är det häftigt! Och det är ett bevis. Att allt går. Bara man bestämmer sig och bara man ger det tid. Nu är det bara att fortsätta. Resten av livet.

För övrigt stod tyngdlyftning på schemat idag. Jag har fått ett eget program av Coach Carlström och det känns toppen. Nu ska jag bli stark, smal och smidig på riktigt. Som sagt. Att lyfta tungt är galet tillfredsställande. Jag ska bli styrkekarl i nästa liv.

Och så en tanke. Inom yogan jobbar man mycket med sin blick. Sin Drishti.  Det är enkelt uttryckt ett sätt att fokusera blicken och rikta den mot olika kroppsdelar eller i olika riktningar. Drishti används också för att utveckla start fokuserad koncentration och som hjälp för att justera huvudet och övre delen av ryggraden i olika yogaställningar.

Allt hänger ju ihop. Gång på gång blir man påmind om det. I min nya favvobok Starting Strenght så skriver författaren Mark Rippetoe långa stycken om blicken och att många inom tyngdlyftning missar vikten av rätt blickriktning. Hur många lär sig fel från början och hur det påverkar lyften negativt. I dag när jag körde mitt program försökte jag koncentrera min blick utifrån de råd han ger i boken. Och såklart. Så funkar det.



Söndagslyx. En halv grape är som sommar för själen. 

Alltså. Jag kan inte säga det nog många gånger.
Det här är den bästa boken någonsin
(om du vill nörda ner dig i tyngdlyftning)!

Mitt eget Starting Strenght program. Tack Carlström!

Back squat, bench press och dead lift på schemat idag.

3 kommentarer:

  1. Dendär boken! Verkar vara slutsåld här och där. Var fixade du din?

    SvaraRadera
  2. Amazon.uk. Den är slut överallt men finns där. Och den var värd lite letande, den är fantastiskt bra.

    SvaraRadera