onsdag 1 januari 2014

Starting strength

Årets första dag. Jag älskar nystart, att vända blad, en tom vit duk. Älskar våren, gillar hösten. Hopplöst förälskad i nyår. Terminsstart är det bästa jag vet. I år är det en stor skillnad bara. Nystart betyder inte att börja om. Vilken nåd. Jag ska inte börja om. Jag ska gå in i det nya året, men samma fart som jag flög ut ur det gamla med.

Åkte till Basig gym och möttes av ett par peppade träningsvänner. Tjejerna körde dagens workout och jag (som ju lovat mig själv att fokusera mer på styrka och lite mindre på metcons) bestämde mig för att börja min resa mot personliga rekord i lyft. Enligt mitt program (som jag stulit rakt av från Starting Strength)  bygger del hela på att jag i några baslyft ska klara av fem repetitioner i tre set och öka vikten lite, lite, till nästa pass.

Jag har ju gjort alla lyften förut så jag vet ungefär var mitt 5 RM ligger på (5 RM = den högsta vikt att klarar 5 reps på) för de olika övningarna. Enligt Starting Strength-modellen så drog jag av lite vikt och började på en lägre nivå, eftersom jag om några veckor tänker mig komma förbi mitt 5 RM, och fortsätta lägga på vikt.

Jag började med front squats (25 kilo) idag och fortsatte med pressar (20 Kilo) och marklyft (60 kilo). Nu är jag så galet peppad på att det ska bli ny träningsdag så jag får lägga på lite vikt!

När jag var klar med med mina lyft och Sofia och Sara var klara med sin WOD möttes vi upp och det blev en nyårscocktail av planka, box-jumps och pull ups. Pull ups. Fasiken vad det är roligt! Gummiband är grymt! Vi experimenterade också med handstående och huvudstående. Det är ju helt underbart att vara upp och ner. Bästa sättet i världen att locka fram barnasinnet.

Bästa Sara hoppade högre än någonsin och ringde i klockan. Precis som jag trodde. Det är de personliga rekordens år.




25 kilo. Det är mycket det. 

"Clownen" bra position för att träna huvudstående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar