måndag 6 januari 2014

Tänk att kunna hänga i taket och småprata med en vän.

I morgon är det måndag igen. Ja det är ju tekniskt sett tisdag, men det är måndag. Med stort M.

Jag tänker pressa undan jobbångest och försöka se det sköna i att få lite rutin igen. Jag gillar ju mitt jobb och med fokus på träning och bra mat, tänker jag göra detta till min bästa vår någonsin.

Förra terminen hade jag egentligen inte bestämt när jag ska träna och när jag inte skulle träna, jag bara tränade så mycket jag kunde. Jag knarkade CrossFit. Jag har våndats när jag missat ett pass och jag har mått skit när jag inte fått min fix metcon. Så. Jag heter Alexandra. Och jag är en beroendepersonlighet. Jag har ju missbrukat en massa saker. Mat, socker, jobb, cigg. Socker igen.

Men. Jag vill ju träna med målet att bli stark, smal, smidig och förbli skadefri. Då kan jag inte gå in i detta året utan en plan för när jag ska träna. Och hur jag ska träna. Jag kan inte pumpa crossfit 5 dagar i veckan och lyfta tungt den 6e dagen för att ge mig ut i spåret och flåsa på söndagen. Det kommer inte att hålla och jag kommer inte att bli starkare av det. Jag kommer definitivt inte att bli smal och jag kommer inte att förbli skadefri.

Tro mig. Jag skulle helst fortsätta som jag gjort, för jag älskar det. För jag älskar crossfit. Inget får mig att må så bra. Jag är ju helt hög efter ett pass. Men planen är att avgifta mig lite. Vila lite mer, och fokusera mer på rörlighet och styrka, lite mindre på flås.

Så. Planen.
Rörlighetsträning varje dag. Jag tänker vinna över min squat.
Crossfit Måndag, onsdag och fredag.
Bålpass (100 situps, 100 sidoplanka/sida, Tabata-planka) tisdag och torsdag.
Tyngdlyftning lördag.

Kanske, kanske, kommer jag lite längre fram i vår, till och med byta ut ytterligare ett crossfitpass mot tunga lyft. Kanske, kanske.

Fantastiskt roligt på Basig Gym idag. Egenträning och fler än jag längtade till Jonas och Christinas place. Vi var ett helt gäng som tränade. Några gjorde dagens WOD (Rowing Annie) och några av oss (jag) lyfte. Jag började med rörlighetsträningen och körde sedan pass 2 på mitt starting strenght-program med bänkpress, power cleans och back squat.

Sen hängde jag med bästa Sara i taket och gjorde pull ups med gummiband och småpratade om livet i stort. Tänk vad häftigt det är med sådana vänner. Lyckliga jag.




Trettondagsfest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar